Så kan spel lyfta Sveriges konkurrenskraft

Informations- och kunskapssamhället ligger snart bakom oss och vi är på väg in i upplevelsesamhället. Dataspel är det första och tydligaste exemplet på den utvecklingen.

Idag spelar över 700 miljoner människor världen över svenska spel och med dagens framskjutna position på marknaden har svenska bolag potential att plocka än större globala marknadsandelar. Agenda:GAME är ett initiativ som siktar till att dra upp riktlinjer för en nationell forsknings- och utvecklingsstrategi för att främja denna utvecklingen och bidra till en expansiv utveckling av spel som exportindustri samt till att öppna helt nya industrisegment.

”Svenska dataspel har på kort tid blivit en framgångsrik kulturexport. För att ta nästa steg i den utvecklingen grävs en gemensam strategi för forskning, investeringar och konkurrenskraft – en nationell innovationsagenda.” Säger Per Strömbäck, Dataspelsbranschen

Nu har vi tagit första steget till att positionera spel som eget forsknings- och innovationsområde genom Agenda Game. Projektet samlar aktörer från många aktörer, bland annat Göteborgs Universitet, Chalmers Tekniska Högskola, Dataspelsbranschen, Rovio Sweden, Combitech, Saab AB, Gothia Science Park, The Game Incubator, Sweden Game Arena, Linköpings Universitet, Visualiseringscenter C, Högskolan i Skövde, Visual Arena Lindholmen och Business Region Göteborg.

”Spel är en gränsöverskridande kraft som främjar både innovation och deltagande – och har därmed potentialen att påverka allt vidare delar av vårt samhälle och våra liv.” Säger Carl Heath, projektledare på Interactive Institute Swedish ICT

Teknikutveckling och utveckling av nya affärsmodeller är uppenbara fokusområden. Men vi ser också att spel och spelifiering kan bidra till förnyelseprocesser inom exempelvis utbildning, vård, HR samt produkt- och tjänsteutveckling i en mängd branscher – och till nya företag inom marknader som idag inte ens existerar.

Några av de viktigaste långsiktiga målen för vårt arbete:

• skapa ett spelfokuserat forsknings-, utvecklings- och innovationssystem
  • skapa ett livskraftigt ekosystem för spelindustrin
  • systematisera spill over-effekterna från spelindustrin till andra branscher
  • bidra till och kartlägga bredare samhällseffekter av den växande spelkulturen.
  • Dagens spelindustri är ung och under stark utveckling. Vi tror att vi med ett samlat grepp och uthålliga satsningar har enorma möjligheter när det gäller att nyttja kunskap och erfarenheter från spel för att vidga området och stärka Sveriges konkurrenskraft.

Agendan finns att läsa i sin helhet här!