• RISE/

Samarbetsavtal inom maritim forskning mellan Singapore Maritime Institute och RISE

Singapore Maritime Institute (SMI) och Research Institutes of Sweden (RISE) har skrivit ett samförståndsavtal (MoU) för samarbete inom maritim forskning och utveckling. Avtalet undertecknades i Singapore under evenemanget Nordic Maritime Singapore 2022.

– RISE och SMI är två organisationer med gedigna meriter inom hållbarhet och innovation. Det här samarbetet markerar en stor milstolpe för att bemöta organisatoriska, mänskliga och samhälleliga problem nu och för framtiden, sa Sveriges ambassadör Kent Härstedt.

Under det treåriga avtalet ska RISE och SMI driva gemensamma projekt inom fyra breda områden; maritim informatik, innovation och effektivitet i försörjningskedjan, fossilfrihet och hållbarhet samt säkerhet.

– Sverige har ett stort företagskluster i Singapore med runt 300 företag närvarande. Att främja maritim forskning är avgörande för vår innovationsförmåga. Jag är mycket glad över att se detta avtal med SMI och jag ser fram emot resultatet av vårt samarbete, säger Pia Sandvik, VD för RISE.

Tan Cheng Peng, verkställande direktör för SMI och professor Mikael Lind, Senior Strategic Research Advisor för RISE, undertecknade samförståndsavtalet under evenemanget Nordic Maritime Singapore 2022 som hölls i samband med Singapore Maritime Week. Undertecknandet bevittnades av Kent Härstedt, Sveriges ambassadör i Singapore och Wong Weng Sun, ordförande för SMI:s styrelse och styrelse.

I anslutning till undertecknandet av samförståndsavtalet organiserar RISE och SMI en virtuell workshop där experter och forskare från RISE och SMI, tillsammans med industrirepresentanter från båda länderna, träffas för att hitta områden för samverkan, särskilt inom digitalisering.

- Den gemensamma workshopen är det första steget mot att katalysera diskussioner mellan SMI, RISE och forskningspartnerna i båda länderna. Det syftar till att formulera projektidéer och identifiera gemensamma forskningsämnen för framtida gemensamma anslagsutlysningar. Våra Centers of Excellence kommer också att dra nytta av att arbeta med forskarna i Sverige, när de delar med sig av sin domänkunskap och utforskar potentiella samarbetsmöjligheter, säger Tan Cheng Peng, verkställande direktör för SMI.

Om Singapore Maritime Institute (SMI)

Singapore Maritime Institute (SMI) drivs gemensamt av Maritime and Port Authority of Singapore (MPA), Agency for Science, Technology and Research (A*STAR) och Singapore Economic Development Board (EDB).

SMI grundades i april 2011 och utvecklar strategier och program för viktiga fokusområden inom sektorer som hamn, sjöfart och maritima tjänster. SMI kartlägger den maritima forskningsstrategin och främjar större samarbeten mellan industri och akademi inom forskning och utveckling som ska genomföras i Singapore.

SMI driver initiativ för att nå  branschövergripande resultat som stärker för den lokala sjöfartsindustrins konkurrenskraft och forsknings- och utvecklingskapaciteten, vilket utvecklar  Singapore som ett globalt maritimt kunskapsnav.

För mer information, besök www.maritimeinstitute.sg

Presskontakt RISE:

Niklas Jälevik, Head of Media Relations