Satsar på mobilvänliga fönster

Dagens fönsterglas med energibeläggningar hindrar radiovågor och därmed försämras mobiltäckningen inomhus. Forskare på SP och dotterbolaget Glafo samarbetar nu med fönstertillverkaren Elitfönster. Målet är att utveckla fönster som gör det lättare att ringa mobilsamtal när man är inomhus.

Dagens fönster är helt enkelt för bra. De är så energimässigt täta att de stänger ute inte bara solljuset, utan även mobiltrafiken.

– En väg framåt kan vara att hitta en lösning baserad på innovativ glas- och fönsterteknologi, säger Anders Hjalmarsson, chef R & D på Elitfönster.

De tre parterna hoppas kunna utveckla fönster som förstärker inomhustäckningen för mobilsignaler. I angränsande projekt har man skapat transparenta antenner som integrerats i själva fönsterglaset – ett intressant spår att jobba vidare på.

– Vi ska studera hela fönstersystemet och dess möjligheter. Frågan är hur glaset, bågen, karmen och andra omgivande material kan användas som verktyg för att lösa problemet, säger Marianne Grauers, vd på Glafo.

Forskarna efterlyser samtidigt mer kunskaper om hur signaler från mobiltelefoner utbreder sig inne i byggnader. SP-koncernens elektronikexperter har i tidigare projekt utvärderat moderna energibeläggningar i fönster och sett hur mycket dessa dämpar mobilsignalerna.

– Våra mätningar visar hur och varför signalerna dämpas. Vi vill undersöka hur byggmaterial och byggsystem kan utvärderas i ett så tidigt stadium som möjligt. Då skulle man redan under projekteringen kunna förutsäga hur bra inomhustäckning en byggnad får när den är klar, säger Niklas Grybe, affärsområdeschef på SP.

För ytterligare information, kontakta:
Anders Hjalmarsson, Elitfönster,
070-333 40 92,