SICS-forskaren Adam Dunkels vinnare av Chester Carlson-priset.

Dr. Adam Dunkels, senior forskare på SICS, Swedish Institute of Computer Science, har belönats med Chester Carlson-priset, den finaste utmärkelse man kan få inom IT-vetenskap i Sverige, för sitt framstående arbete inom nätverksuppkopplade, små, inbyggda system.

Chester Carlson-priset instiftades 1985 till minne av svenskättlingen Chester Carlson, som uppfann kopieringsmaskinen och startade företaget Xerox. Prisvinnaren utses av Xerox och svenska Ingenjörsvetenskapsakademien. Prissumman är 100 000 kr.

Mer än 98% av alla mikroprocessorer som säljs idag används i inbyggda system. De flesta av dessa har mindre än en miljondel så mycket minne som en modern PC. Genom att utveckla lwIP och uIP inbyggd TCP/IP-programvara och operativsystemet Contiki har Adam Dunkels slagit fast att även sådana mycket små inbäddade system kan kommunicera med Internet, något man tidigare trott var omöjligt. Han har släppt sina resultat som open source programvara och de används idag av hundratals företag i alla möjliga produkter, från bilmotorer och övervakningsutrusning för oljeledningar till flygplan och satelliter.

Juryns motivering lyder: "För utvecklingen av operativsystem och kommunikationsprogramvara som möjliggör kostnadseffektiv Internetuppkoppling för nya produktklasser, t ex bilmotorer, väderstationer och filmproduktionsutrustning."

"Det är en stor ära att få Chester Carlson-priset," säger Adam Dunkels. "Det är väldigt viktigt för mig att forskningsresultaten kommer till användning. Priset betyder inte bara ett erkännande för mitt arbete utan även för experimentell datasystemsforskning i allmänhet, open source programvara som ett verktyg att sprida forskningsresultat och för alla andra som har bidragit till framtagningen av lwIP, uIP och Contiki."

Prisutdelningsceremonin hölls i samband med den årliga Utsikt-konferensen i Stockholm den 7 februari, 2008.

Dr. Adam Dunkels är 29 år gammal och har varit forskare på SICS sedan 2000. Han är född och uppväxt i Luleå och tog examen på Luleå tekniska universitet innan han började på SICS. Han skrev sin doktorsavhandling på SICS och fick doktorsexamen från Mälardalens universitet 2007. Han bor idag med fru och tre barn utanför Stockholm.

SICS är ett icke-vinstdrivande forskningsbolag som stärker konkurrenskraften hos svensk industri genom avancerad forskning inom strategiska datorvetenskapliga områden. SICS stödjer aktivt användningen av nya forskningsresultat i industrin och i samhället i stort. SICS forskar i nära samarbete med både stora och små företag i såväl Sverige som internationellt.

För mer information om Adam Dunkels, se www.sics.se/~adam/.

Kontakta gärna: Adam Dunkels, adam@sics.se, 08 633 1614, eller SICS VD Staffan Truvé, truve@sics.se, 070 593 38 85.

Foto: Kersti Hedman

English version:

Dr. Adam Dunkels, senior scientist at the Swedish Institute of Computer Science, has been awarded the 2007 Chester Carlson Prize, the most prestigious prize for the information sciences in Sweden, for his prominent work on network-connectivity for small, low-cost embedded systems.

The Chester Carlson Prize was founded in 1985 in memory of Chester Carlson, the Swedish-American inventor of the copying machine and founder of the Xerox Corporation. The prize winner is selected by Xerox and the Royal Swedish Academy of Engineering Sciences. The prize sum is 100 000 SEK.

Over 98% of all microprocessors that are sold today are used in embedded systems, most of which have less than one millionth of the memory of a modern PC. By developing the lwIP and uIP embedded TCP/IP stacks and the Contiki operating system, Adam Dunkels has established that even such very small embedded systems can be connected to the Internet. He has released his research results as open source software that today is used by hundreds of companies in products ranging from car engines and oil-pipeline monitoring equipment to airplanes and satellites.

The jury’s motivation is: "For the development of operating systems and communication software that enables cost-effective Internet connectivity for new product classes, for example car engines, weather stations, and film production equipment."

"It is a great honour to be awarded the Chester Carlson Prize", says Dr. Dunkels. "It is very important for me that research results are put to good use. This prize not only gives recognition to my results but also to experimental computer systems research at large, to open source software as a dissemination tool for research results, and to everyone that has contributed to lwIP, uIP, and Contiki."

The prize ceremony was held at the Utsikt 2008 conference in Stockholm, Sweden, on February 7, 2008.

Dr. Adam Dunkels is 29 years old and has been a researcher at SICS since 2000. He was born and raised in the town of Luleå and did his undergraduate studies at Luleå University of Technology prior to joining SICS. He wrote is PhD thesis at SICS and received his PhD degree from Mälardalen University in 2007. He lives with his wife and three children outside of Stockholm, Sweden.

The Swedish Institute of Computer Science (SICS) is an independent non-profit research organization that strengthens Swedish industry’s competitive advantage by conducting advanced research in strategic areas of computer science. SICS actively promotes the use of new research ideas and results in industry and in society at large. SICS collaborates with both large and small companies, both in Sweden and internationally.

For more information, contact: Adam Dunkels (http://www.sics.se/~adam/, adam@sics.se), +46 (0)8 633 1614, or Staffan Truvé (http://www.sics.se/people/truve, truve@sics.se), +46 (0)70 593 38 85.