Slottet Tre Kronor– Ett interaktivt tittskåp

Om du kikar in genom titthålet, in i skåpets mörker, lovar vi att avslöja allt...

Hur kan nya medier och filmiskt berättande på museer förstärka kommunikationen med besökarna?

Evoking Spaces i samarbete med Performing Pictures och Stockholms stadsmuseum har skapat en audiovisuell upplevelse i form av ett interaktivt tittskåp som levandegör Govert Camphuysens 1600-talsmålning av det gamla kungaslottet Tre Kronor. På utsidan liknar Slottet Tre Kronor traditionella tittskåp som ofta använde stillbilder eller objekt upplysta av sol eller stearinljus, men bygger till skillnad från de historiska förlagorna på lager av video, animation och ljud.

Klicka här för att se trailern till Slottet Tre Kronor www.evokingspaces.se

Välkommen till invigning på Stockholms stadsmuseum onsdag 7 maj kl. 14:00! Vi bjuder in till pressvisning med lunchmacka och något att dricka från kl. 13:00. För lunch, anmäl dig till Cecilia Törnqvist på 076-12 31 645 eller cecilia.tornqvist@stadsmuseum.stockholm.se

Ytterligare info och pressbilder: David Nilsson, Interactive Institute/Evoking Spaces, david@evokingspaces.se, 070- 62 06 495

Interactive Institute är ett experimentellt IT-forskningsinstitut som utmanar traditionella perspektiv och tankesätt genom att kombinera konst, design och ny teknik i forskningsprojekt och strategiska initiativ i samarbete med partners från akademi och näringsliv. För mer information, besök: www.tii.se

Evoking Spaces är ett avknoppningsföretag från Interactive Institute som designar audiovisuella upplevelser för besökare på museer, kulturarvsplatser och liknande besöksattraktioner.