Smart elnät bäddar för förnybar elproduktion

– Ett smartare elnät är centralt i framtidens energisystem. Ett smart elnät gör det enklare och billigare att ansluta förnybar elproduktion samtidigt som el- och energianvändningen kan effektiviseras, säger Maria Khorsand, koncernchef för SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som leder regeringens nytillsatta samordningsråd för smarta elnät.
Beslutet att tillsätta ett nationellt samordningsråd fattades av regeringen 24 maj. Rådet ska etablera en nationell kunskapsplattform och ta fram ett förslag på nationell handlingsplan för hur smarta elnät kan utvecklas i Sverige. Samordningsrådet ska arbeta brett och involvera olika berörda aktörer och intresseorganisationer i samhället.
– Jag är stolt och glad över att ha fått regeringens förtroende. Möjligheten att få leda ett samordningsråd med uppdrag att inrätta en nationell kunskapsplattform för smarta elnät är en fantastiskt spännande utmaning!
It- & energiminister Anna-Karin Hatt har utsett Maria Khorsand till ordförande i samordningsrådet. Anna-Karin Hatt har även utsett vice ordförande Bo Normark, VD Power Circle och övriga 12 ledamöter som ingår i rådet.
– Perspektiven på framtidens elnät spänner över flera kunskapsområden. Det speglas också i rådets sammansättning. I arbetet ska vi särskilt uppmärksamma konsumenternas intressen så att den nya tekniken kommer till verklig nytta, blir lätt att använda och ger god tillförlitlighet och säkerhet, säger Maria Khorsand.
För ytterligare information, kontakta Maria Khorsand, tel 010-516 51 01, maria.khorsand@sp.se