• RISE/

Smart navigeringssystem ska öka säkerheten och minska klimatavtrycket i sjöfarten

Forskningsprojektet Prepare Ships som leds av RISE ska utveckla ett navigeringssystem som genom maskininlärning förutser andra fartygs positioner. Detta minskar risken för kollisioner och möjliggör effektivare navigering. Nu har projektet beviljats finansiering via EUs organ för satellitnavigering, GSA.

Det är ett konsortium med svenska, norska och tyska aktörer som nu fått klartecken för sitt forsknings- och innovationsprojekt som ska öka säkerheten och effektiviteten inom sjöfarten. Målet för Prepare Ships är att skapa en positioneringslösning för smarta och uppkopplade navigeringsapplikationer.

- Vi är mycket glada att kunna samla hela sjöfartens värdekedja i det här projektet som använder avancerad maskininlärning, säger John Rune Nielsen, forsknings- och affärsutvecklingsdirektör på RISE.

En av de viktigaste orsakerna till fartygskollisioner idag är bristande medvetenhet om andra fartygs position. Genom att med hög positionsnoggrannhet och maskininlärning kunna förutsäga framtida positioner för omgivande fartyg och utbyta dessa dynamiska förutsägelser med fartygen i närheten kan smartare beslut fattas. Detta ger förutom minskad risk för kollisioner en mer energieffektiv manövrering av fartygen, vilket kan minska sjöfartens miljöpåverkan.

I projektet deltar förutom RISE också Telko (Norge), SAAB (Sverige), ANAVS (Tyskland), Lantmäteriet och Stena Line (Sverige). Projektet löper över 26 månader och startar i december 2019.

Kommentarer från övriga partners i Prepare Ships:

Pål Hansen, Vice President R&D, Telko

- Prepare Ships kommer att kombinera tekniker som hjälper besättningar på bemannade fartyg samt landbaserade operatörer som kontrollerar obemannade fartyg och kan kompensera för bristen på erfarna befäl. Den utvecklade produkten kan också tillämpas på andra applikationer som kräver hög noggrannhet i positioneringen och mycket robust positionering, vilket möjliggör marknadsandelar på ännu oidentifierade marknader.

Patrick Henkel, VD ANAVS

- Genom ett framgångsrikt projekt kommer vi att öka vårt marknadsupptag av exakta positioneringslösningar, inklusive vår Multi-Sensor RTK*/PPP**-modul. Vi kan också hitta nya applikationer och marknader med hjälp av utvecklingen i projektet.

Peter Bergljung, Teknisk chef Saab AB, TransponderTech

- Med hjälp av vår erfarenhet och kompetens kommer Saab att ge värde till projektet genom att driva på utvecklingen av VDES*** höghastighetskanaler (VDES-VDE, skepp-till-skepp och skepp- till-land).

Anders Sandin, chef för division Geodata, Lantmäteriet

- Genom att arbeta nära våra partners i detta projekt strävar vi efter att vara ledande i att tillhandahålla en pålitlig positioneringstjänst med hög noggrannhet baserad på GNSS****. Vårt mål är inte bara att uppfylla säkerhetskraven för smarta maritima applikationer, målet är också att förstå hur vi anpassar vår geodetiska infrastruktur till nya GNSS-massmarknadsapplikationer och hur man använder förbättrade europeiska GNSS-tjänster genom att testa fall och scenarier med verklig användning genom detta projekt.

*      Real-time kinematic (RTK) positioning

**     PPP Precise point positioning

***   VHF Data Exchange System (VDES)

****  Global Navigation Satellite System (GNSS)