SMP – Svensk Maskinprovning får ny vd

Den 1 april tillträdde Peter Ståhl tjänsten som vd för SMP Svensk Maskinprovning, ett bolag som ingår i SP-koncernen. Han efterträder Mats Linder, som efter 15 år i bolaget nu går i pension. Peter Ståhl, 55, är civilingenjör och kommer närmast från tjänsten som vice vd inom bolaget. Han har arbetat inom SMP sedan 1985, bland annat som chef över besiktnings- och provningsverksamheten.
– Hans långa erfarenhet inom bolaget och gedigna marknadskunskaper i kombination med hans kundfokus, engagemang och förtroende hos personalen skapar de bästa förutsättningar för framtiden säger SP:s koncernchef Maria Khorsand.
Även SMP:s styrelseordförande, Jan Fryk, är nöjd med tillsättningen:
– Alltsedan bolagiseringen 1995 har SMP uppvisat en positiv utveckling, vilket inte minst en räcka starka ekonomiska årsresultat vittnar om. Nu är det viktigt att fortsätta i samma anda.  Konkurrensen och utmaningarna blir inte mindre framöver.  Samtidigt kan vi identifiera spännande möjligheter att befästa och stärka SMP:s positioner. Jag och den övriga styrelsen är mycket glada över att just Peter Ståhl nu tar över VD-stolen efter Mats Linders framgångsrika ledarskap.
– Jag ser fram mot att driva fortsatt expansion och utveckling för SMP, säger nytillträdde vd:n Peter Ståhl.

För mer information, kontakta:
Peter Ståhl, vd, SMP, tel: 010-516 64 21 e-post: peter.stahl@smp.sp.se
Jan Fryk, styrelseordförande SMP, tel: 0705-169551, e-post: jan.fryk@skogforsk.se

SMP Svensk Maskinprovning AB tillhandahåller ackrediterade besiktnings och provningstjänster samt erbjuder certifieringstjänster med huvudinriktning mot maskin- och miljösäkerhet. SMP ingår som ett helägt dotterbolag i SP-koncernen. Vi omsätter drygt 50 miljoner kronor om året och är ca 50 anställda som arbetar vid våra provningslaboratorier i Umeå och Malmö, vid vårt huvudkontor i Uppsala och i vår rikstäckande fältorganisation för besiktning. www.smp.nu

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är ett internationellt ledande forskningsinstitut med ca 1100 medarbetare. Vi skapar värde i samverkan och erbjuder kvalitet i hela innovationskedjan, vilket har stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft och hållbara utveckling. Läs mer på www.sp.se