• RISE/

SP klar med ackreditering mot de nya standarderna för miljö och kvalitet

Efter flera års förberedelser har SP idag erhållit beslut från Swedac, den svenska ackrediterings-myndigheten, om ackreditering mot de nya versionerna av ISO 9001 och ISO 14001, ledningssystemsstandarderna för kvalitet och miljö. Efter avklarad tillsyn, både av SPs egna arbetsrutiner och av revision hos kund, har SP nu rätten att utfärda certifikat mot de nya standarderna.

De nya standarderna, för både kvalitet och miljö, har arbetats fram i internationella arbetsgrupper där SP varit representerat, under flera års tid, och publicerades under hösten 2015 efter internationella omröstningar. Certifierade företag har nu 3 år på sig att gå över till den nya versionen, d.v.s. till hösten 2018. I arbetet med övergången till de nya standarderna hjälper SP sina kunder genom att tillhandahålla workshops, utbildningar och en frågelista med vilken revisorn identifierar om företaget är redo för uppgraderingsrevision eller inte. Först bland SPs kunder att ta sig igenom en revision mot den nya miljöstandarden var BRA Sverige AB. BRA står för Braathens Regional Airlines och är ett sammangående mellan Malmö Aviation och Sverigeflyg med Bromma som nav.

– Det som gör att många kunder känner så positivt inför de nya standarderna beror delvis på att de verkligen känner att kraven är enklare och mer ”självklara”, säger Anita Lindholm, produktansvarig på SP för kvalitetsstandarden ISO 9001. Många vill verkligen ta möjligheten att se över och förbättra sina ledningssystem samtidigt som de anpassar dem till nya och förändrade krav. Birthe Nörgaard, produktansvarig på SP för miljöstandarden ISO 14001, tillägger att även en tydligare koppling till de strategiska verksamhetsprocesserna med ökat fokus på ledarskap och intressentkrav medverkar till att företagen ser nya möjligheter med de nya standarderna. För miljöstandarden finns nya krav på att ta ställning till risker i yttre miljön, som exempelvis klimatändringar, vilket kan hjälpa företagsledningen att skapa hållbara affärsmodeller. Det riskbaserade angreppssättet innebär också värdering av möjligheter, vilket kan göra ledningssystemet mer användbart i affärsprocesserna, vilket BRA Sweden AB dragit nytta av.

– Vi har byggt upp vårt ledningssystem enligt nya ISO 14001 med Kundens resa som affärsprocess, där varje del av våra kunders resa har granskats ur ett miljöperspektiv. Genom ett tydligare fokus på ledningens engagemang, intressenter, omvärld och hållbarhet är nu vårt miljöledningssystem dessutom en mycket bra grund för kommande hållbarhetsredovisning, säger Ann-Sofie Hörlin, hållbarhetschef på BRA Sverige AB.

De båda standarderna ISO 9001 och ISO 14001 har nu samma kapitelstruktur, med många gemensamma delar, vilket kommer att bli betydligt lättare och effektivare för kunder som är certifierade mot båda. Och den trenden fortsätter. Arbetsmiljöstandarden som är under omarbetning kommer också att få samma kapitelindelning. - Ett perfekt läge för företagen att satsa på ett heltäckande ledningssystem där även arbetsmiljöfrågorna ingår, säger Ingrid Isaksson, kvalitetsansvarig hos SP.

– Sammantaget kommer förändringarna att göra standarderna till ännu mer kraftfulla verktyg än förut, om de tillämpas som tänkt, dvs som verktyg för en mer hållbar och kundfokuserad verksamhetsstyrning avslutar Anita Lindholm och Birthe Nörgaard.

Kontakt:
Anita Lindholm SP, produktansvarig kvalitet, 010-516 50 31