SP med och utvecklar elektrisk transportbil

Nästa generations elektriska transportbil presenteras på FISITA 2014.
Den första körbara prototypen av DELIVER, en elektrisk transportbil som samfinansieras av EU-kommissionens 7:e ramprogram, kommer att ha världspremiär på FISITA World Automotive Congress som startar 2 juni 2014 i Maastricht (NL).
DELIVER-projektet startade i november 2011 med målet att minska miljöpåverkan i tätorterna med 40 % och att därmed designa och konstruera en lätt elektrisk transportbil som kombinerar behoven i innerstadstrafiken med de elektriska fordonens fördelar. Konsortiet presenterar nu sin prototyp av DELIVER för allra första gången på FISITA World Automotive Congress i Maastricht.
Resultatet är ett lätt nyttofordon med bruttovikten 2 200 kg och en nyttolast på 700 kg, med en mängd innovativa funktioner för leveransföraren och 18 % extra transportkapacitet jämfört med dagens skåpbilar som har en liknande hjulbas. I konceptet utvecklas den senaste tekniken inom elektriska fordon med helt elektrisk drivlina och med funktioner som hjulmotorer, två växlar och 80 prismatiska Li-NMC-celler i batteripaketet för att öka energieffektiviteten och räckvidden. Fordonet uppfyller kraven från dagens aktiva leveranschaufförer. Tack vare den flexibla ergonomiska hytten och att B-stolpen har avlägsnats på trottoarsidan, minskar både arbetsbelastningen och tiden för själva leveransen. Möjligheten för föraren att enkelt stiga ur fordonet på trottoarsidan minimerar inte bara extra gångavstånd runt fordonet utan förbättrar också förarsäkerheten. Konceptet ”walk in door” minskar eventuella hinder som orsakas av trösklar. Med en minsta räckvidd på 100 km och en maxhastighet på 100 km/h är DELIVER ett tilltalande alternativ till lätta nyttofordon i stadsmiljö, t.ex. vid leverans av post, paket, mat samt hantverksbilar.
Efter en bred konceptuell designstudie som startade med etableringen av initiala designspecifikationer och som fortsatte med den detaljerade faktiska resultatbedömningen av det slutgiltiga helt elektriska konceptfordonet, byggdes ett demonstrationskonceptfordon av Liberty Electric Cars för att demonstrera så många av de nya innovationerna som möjligt. En utökad testfas på testbanorna vid Aldenhoven Testing Center, det nya testområdet för Aachens tekniska högskola RWTH, gjorde det möjligt för projektdeltagarna att analysera resultatindikatorer som energieffektivitet, dynamisk och statisk strukturell prestanda, aktiv och passiv säkerhet, ergonomi samt räckvidd.
Projektet som samfinansieras av EU-kommissionen som en del av European Green Vehicles Initiative, koordineras av Institute for Automotive Engineering (ika) vid RWTH i Aachen och sammanför tio samarbetspartners från hela Europa, bl.a. större OEM-företag, forskningspartners och företrädare för städer. Förutom ika (DE) består konsortiet av Centro Ricerche Fiat (IT), Volkswagen Group Research (DE), Liberty Electric Cars (UK), Michelin Recherche et Technique (CH), Polis Network (BE), SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SE), HPL Prototypes (UK) samt CADEM (TR) och Mobit (TR).
Kom och se prototypen i ika-montern på FISITA World Automotive Congress, monter 29, mellan 2 och 6 juni 2014 i Maastricht (NL).

www.deliver-project.org

En video finns på http://vimeo.com/deliver/summary

Kontakt på SP: christer.karlsson@sp.se, tel 070-345 91 46