SP och EARTO stärker europasamarbetet

SPs VD och koncernchef Maria Khorsand undertecknade i veckan, i egenskap av ordförande i EARTO, en avsiktsförklaring med JRC (Joint Research Center), tillsammans med deras generalsekreterare Vladimir Sucha. Avtalet innebär fördjupad samverkan kring bland annat ramverk för teknisk kunskapsöverföring, forskningsinfrastruktur och skapande av policys.

JRC är Europeiska kommissionens interna vetenskapstjänst under ledning av Tibor Navracsics, kommissionär med ansvar för utbildning, kultur, ungdomsfrågor och idrott. JRC tillhandahåller oberoende vetenskaplig och teknisk rådgivning till EU-kommissionen.

Avtalet mellan EARTO och JRC kommer att bidra inte bara till en mer strukturerad dialog och ömsesidigt utbyte av information, utan också till ett bättre utnyttjande av synergieffekter för förmån för den europeiska forskningen samt samorganisation av gemensamma evenemang och aktiviteter, såsom det europeiska forumet för vetenskap och industri.
– Det är viktigt med en än mer systematisk samverkan mellan instituten och EU. Avtalet stärker inte bara EARTO:s och SPs närvaro i Europa, utan även svensk industri i stort, säger Maria Khorsand.

EARTO och JRC har tidigare haft framgångsrika samarbeten med bland annat plattformen S3, som handlar om att hjälpa EU-länder och regioner att implementera deras innovationsstrategier. Målet är att stärka EU:s spetskompetens på forsknings- och innovationssidan.

EARTO (European Association of Research and Technology Organisations) är en icke vinstdrivande organisation som representerar 150 000 medarbetare fördelat på 350 institut runt om i Europa. Maria Khorsand är sedan ett år tillbaka ordförande i organisationen.