• RISE/

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut: ”Så ska svensk Life Science förbli världsledande”

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitutet (SP) har på uppdrag av VINNOVA utfört en förstudie med syfte att ta fram konkreta förslag på hur utvecklingen av en nationell innovationsinfrastruktur för svensk Life Science industri ska se ut samt hur denna kan byggas utifrån AstraZenecas nedlagda verksamhet i Södertälje. Förstudien presenterar tre konkreta förslag: två forskningsinstitut samt åtgärder för hur innovation inom sjukvården kan förenklas, vilka alla ämnar till att bevara och främja Sveriges starka konkurrensposition inom Life Science.

– VINNOVA:s ambition med förstudien var att låta SP tillsammans med övriga relevanta aktörer undersöka vilka framtida möjligheter det finns att utifrån AZ nedläggning bygga nya strukturer som möjliggör att akademisk forskning inom Life Science når kommersiell tillämpning, säger Charlotte Brogren, Generaldirektör VINNOVA.

Arbetet med förstudien har genomförts av 3 arbetsgrupper med representanter från AstraZeneca, akademi, industri samt sjukvård. Grupperna har tillsats och drivits av SP. De tre föreslagna åtgärderna är följande:

• Scandinavian Institute for Drug Discovery. Institutets huvudsyfte är att utgöra en länk i innovationssystemet kring läkemedelsutveckling genom att erbjuda kompetens och lyfta idéer till marknadsanpassade läkemedelsprototyper.
  • Institutet för Hållbar Processutveckling och Katalys. Institutet kommer att ge forskare inom akademi och industri tillgång till teknik, utrustning och kunskap för att vidareutveckla idéer till produkter för kommersiell användning. Fokus ligger på utveckling av produktionsprocesser som är ekonomiskt och ekologiskt hållbara.
  • Klinisk uppkoppling – sjukvården som en framtida innovationsplattform i Sverige. Bland de åtgärder för hur innovation inom sjukvården kan förenklas föreslås upprättandet av ett innovationsavtal som säkerställer att tid och resurser för innovationsarbete frigörs i sjukvården samt väldefinierade innovationsplattformar som skapar kontaktytor för samarbetsprojekt mellan industri och akademi.

De tre initiativen kompletterar varandra väl genom att individuellt stödja innovationsarbetet inom olika sektorer och tillsammans skapar de stora synergieffekter och levererar värdefulla tjänster och lösningar till hela värdekedjan inom Life Science. Instituten förväntas finansieras genom en kombination av publika innovationsanslag samt privata medel från kontraktsforskning medan en samfinansiering mellan stat och landsting föreslås för sjukvårdens engagemang.

– Vi på SP är intresserade av att driva institutet för processutveckling och katalys eftersom det kompletterar vår nuvarande verksamhet och erbjuder tjänster som våra befintliga kunder efterfrågar, säger Krim Talia, Affärsområdeschef för Life Science, SP, som har drivit arbetet med förstudien. Verksamheten i Södertälje har redan börjat läggas ner och för att attrahera nyckelkompetens till institutet är det viktigt att finansieringen säkras omgående. Vi hoppas på att regeringen ger utrymme för institutet i sin forsknings- och innovationsproposition senare i höst. Dessutom arbetar vi på att säkerställa bryggfinansiering som täcker perioden mellan nedläggningen och till dess att eventuella medel från propositionen tar vid, fortsätter han.
Implementeringen av resultaten från förstudien resulterar i en ökad avkastning på de stora investeringarna som görs inom grundforskning, vilket möjliggör för Sverige att bibehålla en världsledande ställning inom Life Science.

Ta del av hela förstudien här.

För mer information, kontakta Krim Talia, Affärsområdeschef för Life Science, SP
Tel. 0709 -732 665, e-post krim.talia@sp.se