SP tar över rullstolsprovning

Från hösten 2011 tar SP över Hjälpmedelsinstitutets provning av rullstolar och hygienhjälpmedel. Övertagandet sker i samband med att Hjälpmedelsinstitutet (HI) flyttar till nya lokaler i Stockholm. För SP, som sedan länge arbetar med forskning, provning och certifiering inom området, innebär överenskommelsen att man kan bredda sitt tjänsteutbud och bli en mer komplett aktör.

Erica Waller, ansvarig för SPs avdelning för Hållfasthet och Konstruktion, berättar att man vill satsa på området – till nytta både för industrin som tillverkar produkterna och för personer med funktionsnedsättningar.

– Det blir fler äldre i samhället och det ökar i sin tur behovet av säkra produkter inom hjälpmedelsområdet. En stark resurs när det gäller provning och certifiering av produkter är en viktig förutsättning. Nu kan vi erbjuda både Hjälpmedelsinstitutets och våra befintliga kunder ett heltäckande utbud av tjänster. Vi har till exempel både krockbanor och labb där vi kan prova såväl mekaniska egenskaper som elektroniken hos rullstolar, säger hon.

SP och Hjälpmedelsinstitutet kommer att samverka även i framtiden när det gäller forskning och utveckling av funktionella och säkra hjälpmedel.
– Vi tycker att det är mycket bra att provningsverksamheten blir kvar i Sverige, inte minst för leverantörer och tillverkare i landet. HI kommer fortsatt att ha en viktig roll när det gäller standardisering av dessa områden, säger Ulrika Brändström, chef för avdelningen Provning och utvärdering på HI.

För mer information, kontakta Erica Waller, tel 010-516 56 06, 070-396 56 06, erica.waller@sp.se eller Ulrika Brändström, tel 08-620 17 16, 070-544 28 02, ulrika.brandstrom@hi.se