Stockholm värd för två pappersteknologiska konferenser 2012

Den 10–14 juni 2012 hålls gemensamt konferenserna 8th International Paper and Coating Chemistry Symposium och International Paper Physics Conference i Stockholm. Bakom arrangemanget står forskningsföretaget Innventia och Kungliga Tekniska högskolan (KTH).

Konferensen ”International Paper and Coating Chemistry Symposium” är den åttonde upplagan i en serie sammankomster som startade 1988. Symposiet tar upp den senaste utveckling inom papperskemi, bestrykning och nanoteknologi för pappersindustrin.

Konferensen ”International Paper Physics Conference” är den tionde i raden av en serie konferenser som startade 1971. Konferensen fokuserar på de fysikaliska egenskaperna hos material och strukturer från vedfiber, som exempelvis papper, kartong, biokompositer och nanomaterial. I programmet presenteras såväl de senaste experimentiella och teoretiska resultaten som avancerade fysikaliska simuleringar.

Genom samarrangemanget av dessa två konferenser ges aktörer inom pappers-, bestrykningskemi- och pappersfysikområdet möjlighet att samverka, vilket möjliggör för industrin att få en insikt i den senaste utvecklingen inom dessa områden.

Konferenserna välkomnar bidrag av såväl fundamental som tillämpad natur.

Detaljer om programmet kommer att finnas tillgängligt i början på 2011.

Mer information om konferenserna finns på www.paperconferences2012.com.

För frågor om konferenserna kontakta
8th International Paper and Coating Chemistry Symposium:
Mikael Ankerfors, Research Manager vid Innventia, Ordförande för symposiet:
mikael.ankerfors@innventia.com

2012 International Paper Physics Conference
Sören Östlund, Professor vid KTH, Ordförande för konferensen:
soren@kth.se

För att prenumerera på nyheter om konferenserna, kontakta

Innventia AB
Attn: Veronica Sundling