Svensk glasbaserad teknik visas på spansk jättemässa

Transparenta antenner, radioavskärmande fönster, transparenta solceller, interaktiva fönster och privacy-fönster. Allt detta, baserat på glas, finns med i projektet ”Window of Opportunity” där SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut samverkat med Ericsson.

– Tillsammans med Ericsson skapade vi en portfolio med planglasbaserade funktioner där den transparenta antennen var huvudkomponenten. Detta presenteras som konceptet ”Window of Opportunity” av Ericsson på Mobile World Congress i Barcelona februari 2013, säger Niklas Grybe, affärsområdeschef på SP.

Konceptet bygger på att funktionella beläggningar på planglas kan användas för att skapa innovativa och värdeskapande lösningar anpassade för morgondagens uppkopplade och interaktiva samhälle.  Arbetet är tvärfunktionellt och spänner över bland annat transparenta material (glas), antennsystem, elektronik, akustik och energi. SP är unikt som kan erbjuda en sådan bredd i dessa utvecklingsprojekt och forskningsinstitutet har även involverat ett par samarbetsparter inom sitt nätverk. Under projektet har forskare och experter på SP ansvarat för design, utvärdering av den transparenta antennen samt radioavskärmande mätningar på relevanta glasbeläggningar. SP-experter har också hjälpt till med solenergiberäkningar.

Om Mobile World Congress
Mobile World Congress, MWC, världens största mobilmässa i Barcelona. Över 70 000 besökare väntas, och runt 1 500 företag ställer ut sina nyheter i montrar på utställningsområdet.
För mer information, kontakta Niklas Grybe, affärsområdeschef SP, niklas.grybe@sp.se, 070-571 58 81