Svensk spelforskning lägger grunden till Emmy-utmärkelse

Sveriges Television och produktionsbolaget The Company P tilldelades i går en iEmmy Award i kategorin Interactive TV Service för produktion Sanningen om Marika. Den teknik och de idéer som ligger bakom serien bygger på de senaste årens framgångsrika forskning om datorspel vid Interactive Institute och SICS.

Sanningen om Marika är en dramaserie som utspelar sig både på TV och på nätet, och där publiken kunnat delta i att finna gåtans lösning. Liknande produktioner (bl.a. Visby Under) har tidigare utvecklats vid Interactive Institute’s spelforskningsstudio på Gotland, av personer som numera är verksamma inom bolaget P. Inom ramen för det stora EU-forskningsprojektet om spel, IPerG, som leds av Annika Waern på SICS och Interactive Institute har P och forskarna gemensamt utvecklat den här typen av spelkoncept, och de program för spelledning som använts inom Sanningen om Marika har utvecklats inom ramen för IPerG. Doktoranden Marie Denward vid Interactive Institute har också studerat produktionen och spelupplevelsen som en del av sitt forskningsarbete.

”För oss har detta varit en fantastisk möjlighet att se våra resultat omsatta i ett skarpt projekt” säger Staffan Truvé, VD för SICS och Interactive Institute. ”Vi pratar ofta om hur traditionella datorspel driver på utvecklingen av datorgrafik och processorer, men detta är ett av de första exemplen på hur forskning kring nästa generations datorspel påverkar utvecklingen av media i stort. När isen nu är bruten kommer vi säkerligen att se mycket mer av den här typen av cross-media projekt, och tack vare vår forskning ligger Sverige i framkant för att kunna utveckla dessa även för en internationell marknad.” Forskningen om framtidens datorspel på SICS och Interactive Institute finansieras av Stiftelsen för Strategisk Forskning, VINNOVA och inom ramen för EUs forskningsprogram.

OM SICS OCH INTERACTIVE INSTITUTE SICS och Interactive Institute är tillämpade IT-forskningsinstitut som utvecklar framtidens programvara, system och tjänster genom en unik kombination av kompetens inom teknik och design. Forskningen inom instituten drivs i samarbete med akademi och näringsliv och har till syfte både att föra forskningsfronten framåt och att producera kommersiellt gångbara idéer och produkter. Besök www.sics.se och www.tii.se för mer information.

För mer information kontakta: Staffan Truvé, VD SICS + Interactive Institute, truve@sics.se tel 070-5933885 Annika Waern, forskningsledare SICS + Interactive Institute, annika@sics.se, tel 0703 36 39 16