Svenskt-norskt samarbete om brandteknik

Pressmeddelande från SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och SINTEF

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och norska forskningsinstitutet SINTEF har i dag undertecknat ett avtal om nära samarbete mellan SP Brandteknik och NBL, Norges Branntekniske Laboratorium. SINTEF NBL AS är ett dotterbolag som i dag ägs till 100 procent av SINTEF.
– I avsiktsförklaringen framgår att vi och SINTEF tillsammans ska äga och driva NBL, med oss som majoritetsägare. I detta skede investerar vi gemensamt i utrustning och personal på det norska brandlaboratoriet vilket skapar mervärde och utvecklingsmöjligheter för våra kunder, säger SPs koncernchef Maria Khorsand.
Björn Sundström, chef för SPs brandteknikenhet, blir ledamot i NBLs styrelse. NBL arbetar med brandteknisk provning och forskning. Laboratoriet, som finns i Trondheim, har stora experimentella resurser och en stark verksamhet som delvis är unik.
– Det svensk-norska samarbetet skapar en resurs som på många områden blir störst i Europa, säger Reidar Bye, SINTEFs vice koncernchef.

För mer information, kontakta:
Björn Sundström, enhetschef, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, bjorn.sundstrom@sp.se, tel +46 (0)10 516 50 86
Ernst H. Kristiansen, koncerndirektör, SINTEF, ernst.kristiansen@sintef.no, tel: +47 93 05 93 05