Välbesökt internationell konferens om tid och frekvens

SP Mätteknik stod i år som värd för den internationella konferensen EFTF, European Frequency and Time Forum, vilken arrangerades för 26e gången.

Konferensen samlar forskare och intressenter med gemensamt intresse för tid, hur klockor kan byggas noggrannare, mindre eller billigare och hur nya bättre klockor ska konstrueras för att kunna skjutas upp i satelliter.

– Med svårflyttade klockor måste jämförelser göras på distans, och även detta väcker en hel del engagemang, säger Per Olof Hedekvist på SP.

Konferensen hölls i Chalmers Kårhus i samarbete med institutionen för Rymd och Geovetenskap på Chalmers. Med en första dag av mer grundläggande lektioner, tutorials, och tre dagar av presentationer av forskning och resultat av högsta vetenskapliga kvalitet summerades konferensen till en succé med 315 deltagare, 215 presentationer av forskningsresultat, och 90 deltagare i tutorials. Alla dessa antal överskrider tidigare konferenser förutom då den samlokaliserats med andra möten. En konferensmiddag på i Göteborgs hamn med underhållning av Chalmers Alliansorkester uppskattades särskilt. I anslutning till konferensen gavs även möjlighet för företag från branschen att ställa ut. 16 företag tog denna möjlighet att hyra varsin monter och visa upp sin verksamhet.

– Det internationella inslaget var starkt, då cirka tio procent av deltagarna och endast en av utställarna var från Sverige, säger Per Olof Hedekvist.
Konferensveckan avslutades med studiebesök, då man fick välja mellan SP i Borås eller Onsala Rymdobservatorium. Anmälningarna till dessa besök översteg alla förväntningar, och drygt 60 personer reste till vardera destinationen.

Kontakt: per.olof.hedekvist@sp.se