• RISE/

Välkommen på ett halvdagsseminarium om framtidens IT-lösningar för e-hälsa och hållbart boende.

SICS och Swedish ICT presenterar sin FoU-potential för samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Seminariet handlar om samhälls- och affärseffektiva IT-lösningar för nya invånartjänster, eHälsa och hållbart boende.

Tid: Torsdagen den 10 februari kl 10.00 – 15.00
Plats: SICS, Electrum, Isafjordsgatan 22, Kista
Anmälan: Vänligen anmäl dig här senast den 7 feb.

Forskningsinstitutet Swedish ICT genom SICS (Swedish Institute of Computer Science) bjuder, tillsammans med Center för eHälsa i Samverkan inom Sveriges Kommuner och Landsting och Swedish MedTech, på presentationer av projekt och kompetens för utveckling, samordning och införande av nya invånartjänster och IT-stöd för hälsa, vård, omsorg och kvarboende.

Seminariets syfte är att belysa hur samlad FoU kan leda till innovativa affärsmöjligheter, effektivare samhällsservice och hög upplevd livskvalitet, samt att stimulera till gemensamma projektinitiativ.  Vi kommer också att i mindre grupper diskutera behovsbilder och problemområden och önskvärda insatser för att tillsammans skapa förutsättningar för ett hållbart boende och god kvalitet i framtidens vård och omsorg i hemmet, speciellt mot bakgrund av en planerad större FoU-satsning med demonstratorprojekt inom eHälsa och hållbart boende i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm.

Detaljerna i programmet kommer att växa fram här på http://www.sics.se/ehalsa-feb-2011 under den närmaste tiden och ser i grova drag ut så här:

10.00 – 10.20
Inledning: Forskningsinstitutens erbjudande.

10.20 – 12.30
Korta presentationer, bla om digitala journaler för 1 miljard Indier, e-tjänster i äldreomsorgen, säker kommunikation till bostaden, trygghet med snabbrörliga  sensornät, informationsförsörjning, brukarbehov, design för användbarhet.

12.30 – 13.00
Enkel  lunch.

13.00 – 14.00
Tematiska arbetsmöten för dialog forskare, företag, vård- och omsorgsgivare.

14.00 – 15.00
Förslag till fortsatta aktiviteter. Slutdiskussion.

Hjärtligt välkommen!

Kontakt: Kersti Hedman, SICS kersti@sics.se, 08-633 1508