• RISE/

Världens första trådlösa elväg för bussar och tunga lastbilar byggs i Sverige

Nu ska världens första trådlösa elväg på allmän väg för olika fordonstyper byggas. Totalt handlar det om 1.5 km elväg längs den 4 km långa sträckan som förbinder Visby flygplats med centrala Visby på Gotland. Två eldrivna fordon, en buss och en tung lastbil, kommer att laddas under färd under det treåriga projektet.

Elvägen baseras på induktiv teknik installerad under vägbanan vilket innebär att den är osynlig. Elvägen kan även användas för att ladda och driva olika typer av elfordon såsom bussar, lastbilar och personbilar, genom att variera antalet mottagare under fordonen.

Projektet Smart Road Gotland där RISE är en av parterna är resultatet av en förkommersiell upphandling där syftet är att bygga kunskap om olika elvägstekniker inför en storskalig utbyggnad av elvägar. Arbetet startar i april 2019 och tester med en el-lastbil på den första delsträckan påbörjas redan kommande vinter. Projektet genomförs av ett konsortium under ledning av Electreon AB och finansieras av Trafikverket.

- Elvägar har potentialen att vara en avgörande faktor för att nå en fossilfri transportsektor men det är fortfarande osäkert om och hur elvägar skall implementeras och finansieras i större skala. I projektet kommer RISE att testa och validera säkerheten för induktiv elväg samt att öka kunskapen om vilka möjligheter och utmaningar som den nya tekniken medför för olika aktörer. Analyserna i detta projekt kommer därför att utgöra viktig beslutsunderlag inför en storskalig utbyggnad av elvägssytem, säger Stefan Tongur, senior forskare vid RISE.

- Vi tror att elvägar är ett viktigt bidrag till att minska CO2-utsläppen från den tunga trafiken. Att demonstrera och utvärdera nya tekniska lösningar för elvägar är ett av våra viktigaste steg i vår långsiktiga plan för en potentiell utrullning av elvägar på det tunga vägnätet i Sverige, säger Jan Pettersson, programchef Elvägar, Trafikverket.

- Det är väldigt spännande och positivt att Trafikverket vill genomföra det här världsunika testprojektet just på Gotland. Det förstärker bilden av Gotland som en av de mest innovativa och klimatsmarta regionerna i världen, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).

- Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första helelektriska 40 tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap och tillsammans med våra samarbetspartners och jag ser fram emot att demonstrera att tekniken är redo för marknaden, säger Håkan Sundelin, Electreons nordenchef och projektledare för Smart Road Gotland.

Fakta om Smart Road Gotland

Den trådlösa laddningsinfrastrukturen från Electreon kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt. Tekniken minskar behovet av stora fordonsbatterier samtidigt som behovet av att stanna för att ladda minimeras. Istället laddas fordonen trådlöst under färd. Systemet är dessutom helt osynligt. Tekniken är kompatibel med olika typer av elfordon; bussar, lastbilar och personbilar men även självkörande fordon. Detta samarbete mellan publika och privata parter har en total budget av 116 MSEK varav 91 MSEK finansierats av Trafikverket och resten av de levererande parterna.

I konsortiet Smart Road Gotland deltar:

Eitech, dotterbolag till Vinci, ett världsledande infrastruktur- och konstruktionsföretag

Flygbussarna, ägda av TransDev, en världsledande operatör för publika transporter

Gotland Ring/Gotland GPe Circuit AB - världens första hållbara motorbana, partner för trafikelektrifiering inom fordonsindustrin

Matters Group, konsulter inom hållbar affärsutveckling, ansvariga för kommunikation och PR

OSAB, lokala vägkonstruktörer

RISE Research Institutes of Sweden