Vilken livsmedelsbutik är energiklokast i Sverige?

Livsmedelsbutiker har en hög energianvändning främst på grund av att de har många kylar och frysar, som står för 50 procent av elanvändningen. Generellt sätt är det dock möjligt för en livsmedelsbutik att minska sin elanvändning med 30 procent genom kloka energiåtgärder. För att utbilda livsmedelsbutiker om hur man kan spara energi lanseras nu en specialgjord webbutbildning för just denna grupp. Till utbildningen hör också tävlingen Årets energiklokaste livsmedelsbutik 2015.
Den nya webbutbildningen består av korta humoristiska filmer och informationsavsnitt där butikerna får handfasta råd kring till exempel kylar och frysar, belysning och ventilation. Utbildningen vänder sig främst till butikschefer och butikspersonal.

Som stöd och bollplank för de livsmedelsbutiker som efter utbildningen vill jobba vidare med sin energianvändning finns landets kommunala energi- och klimatrådgivare. De ger oberoende och kostnadsfria råd till både hushåll och företag, till exempel livsmedelsbutiker, och finns i landets alla kommuner.

Alla butiker som jobbar med utbildningen har också chans att vara med och tävla i tävlingen Årets energiklokaste livsmedelsbutik 2015.

Den energiklokaste livsmedelsbutiken kommer att koras utifrån hur aktivt butiken har arbetat med energifrågorna, personalens engagemang och om man har jobbat med information om sina åtgärder till personal, kunder och leverantörer.

Anmälan för butikerna som vill vara med i tävlingen är öppen fram till 24 januari 2015. Tävlingsperioden är fram till 31 augusti 2015. Vinnaren koras under hösten 2015.

Webbutbildningen och tävlingen har tagits fram av BeLivs, som är Energimyndighetens beställargrupp för livsmedelslokaler, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Energikontoret Regionförbundet Örebro. Finansieringen kommer från Energimyndigheten.

Mer information:
Webbutbildningen ”Den energikloka livsmedelsbutiken”, mer information och anmälan till tävlingen finns på BeLivs webbplats: http://belivs.se/utbildning
Om du vill komma i kontakt med en energi- och klimatrådgivare som arbetar med rådgivning till livsmedelsbutiker i din region kan du kontakta Katarina Bååth nedan.
Ulla Lindberg, koordinator för BeLivs, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut
E-post: ulla.lindberg@sp.se

Päivi Lehtikangas, utvecklingsledare, Energikontoret Regionförbundet Örebro
E-post: paivi.lehtikangas@regionorebro.se