Fjärde kvartalet och bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2021

Risk Intelligence A/S ("Risk Intelligence" eller "Bolaget") publicerar härmed kvartals- och bokslutsrapporten för fjärde kvartalet och bokslutet för perioden januari - december 2021. Rapporten finns tillgänglig på Bolagets investor hemsida (investor.riskintelligence.eu).

Höjdpunkter

• Stark utveckling av och positiv riktning för samtliga nyckeltal
  • Q4 EBITDA ökade med 113% till 2.4 MDKK
  • EBITDA för helåret förbättrades från -3,937 till -939
  • Intäkterna för helåret steg med 20% till 18.8 MDKK
  • Återkommande intäkter för Risk Intelligence System utgjorde 78% av alla intäkter
  • 96,8% av alla uppdrag förnyades vilket ger en churn på 3.2%
  • 12 nya kunder inom maritime klara under 2021
  • 2 nya statliga kunder kontrakterade under 2021

Rapportperiod janurai 2021- December 2021

• Intäkter:                                     TDKK  18,820  (15,703)       +20%
  • Kostnader:                                 TDKK  19,758  (19,641)        +1%
  • EBITDA:                                    TDKK      -939   (-3,937)      +76%
  • EBT:                                          TDKK   -4,765   (-7,788)      +39%
  • Resultat för perioden :              TDKK   -3,613   (-5,962)      +39%
  • Vinst per aktie:                            DKK     -0.33     (-0.66)        50%

Rapportperiod kvartal 4: oktober 2021- December 2021

• Intäkter:                                    TDKK  7,527     (6,676)         +13%
  • Kostnader:                                TDKK  5,093    (5,534)            - 8%
  • EBITDA:                                   TDKK  2,434    (1,143)         +113%
  • EBT:                                         TDKK  1,297         (25)         +N/A%
  • Resultat för perioden:              TDKK  1,478        (158)        +N/A %
  • Vinst per aktie:                           DKK    0.13       (0.02)        +N/A%

Föreslagen utdelning

• Churn
3.1%        1.4%

Guidance 2022:
Intäktstillväxten förväntas vara minst i linje med den för 2021, det vill säga en total intäkt på mellan 21,5 M och 23,5 M (motsvarande 15 – 25% tillväxt), givet antagandet avseende affärsklimatet för 2022. Den fortsatta  prioriteringen av tillväxt under 2022 kommer att innebära ett negativt EBITDA och därför även ett negativt nettoresultat.

• Tillväxt: 15–25%
  • Intäkter: 21.5M-23.5M DKK
  • EBITDA: Negative
  • Netto resultat: Negativt
  • Kassaflöde: Positivt*

* Ledningen kommer att, baserade på nuvarande budget, säkerställa att kapitalstrukturen är tillräcklig för att stödja den planerad verksamheten och investeringarna under 2022.

VD Hans Tino Hansen säger:
Det viktigaste för oss på Risk Intelligence var att vi under året lyckades uppnå 20 procent tillväxt från vår maritima verksamhet, en tillväxttakt vi i genomsnitt kunnat hålla sedan lanseringen av Risk Intelligence System med MaRisk 2008. Med tillskottet av nya kunder från den landbaserade verksamheten - flera redan i den slutgiltiga beslutsfasen vid årsskiftet - ser jag att vår tillväxttakt kommer att fortsätta ligga över 20 procent under de kommande åren.

Inför 4:e kvartalet hade vi en förväntan om att kunna kontraktera ett ökat antal LandRisk-kunder och, för ett redan positivt år, därmed öka tillväxten ytterligare. I stället ställdes vi inför de oförutsägbara konsekvenserna av pandemins nästa steg när flera av våra potentiella kunders ledningsgrupper drabbades av omicron. Detta medförde att flera beslut fick skjutas upp på framtiden vilket påverkade vår omsättning och följaktligen även EBITDA. Så trots att resultatet förbättrades med nästan 3 miljoner DKK jämfört med 2020, landade EBITDA för helåret lite mer negativt än väntat. Icke för ty lyckades vi med vår målsättning avseende omsättningen. Den nådde den nedre delen av vår uppreviderade prognos, som med 18.8 miljoner DKK i försäljning för helåret motsvarar en tillväxt på 20 procent.

Under 2021 har vi tecknat 12 nya maritima kunder för Risk Intelligence System, samtidigt som vi ökat omfattningen av licensen för en rad befintliga kunder: Detta har sammantaget inneburit en stabil tillväxt i den maritima verksamheten. Med en churn på 3,2 % för året, vilket är något högre än tidigare år, ligger vi kvar på en nivå som vida understiger branschsnittet. Även om en churn på noll procent är ett drömscenario för alla prenumerationsbaserade företag, är det en orealistisk målsättning med tanke på omstruktureringar, sammanslagningar, förändring av kommersiellt fokus mm som sker hos våra kunder.

Inom den landbaserade verksamheten åtog vi oss ett utvecklingsprojekt med leverans av en ny produkt, LandRisk Logistics, som kunde lanseras fullt ut till kunder under oktober. Vårt marknadsförings- och leadgenereringsteam lyckades under perioden öka kvalificerade marknadsföringsuppslag hos potentiella kunder med 89 procent. Förfrågan från kunder och potentiella kunder om att få genomföra kvalificerade tester ökade i antal med 380 procent från Q3 till Q4. Denna tillväxtökning från potentiella kunder innebar en viss växtvärk inom System och påverkade pipelinen inom LandRisk Logistics, samt för de maritima produkterna, MaRisk och PortRisk.Vi avslutade 2021 med att i december offentliggöra att vi ingått ett partnerskapsavtal med NAVTOR, ett ledande företag inom maritima navigationssystem.

Vi står starka inför 2022. Tillväxten inom den maritima verksamheten fortsätter och vi, genom att förbättra vår kommersiella struktur, kommer att accelerera förvärvstakten av nya kunder, öka antalet befintliga licenser samt se ökade intäkter från partnerförsäljning. Det nya avtalet med NAVTOR kommer spela en viktig roll inom det sistnämnda området.

Under 2022 fortsätter vi med de investeringar vi gjorde 2021 för att öka försäljningen. De propåer vi fått avseende offerter och de utvärderingar som genomförts under Q4 förväntas resultera i nya kontrakt inom båda affärsområdena under Q1 och Q2. För att ytterligare kapitalisera på det växande orderintresset utökar vi vårt säljteam med två nya säljchefer: en i Singapore och en i Europa. Detta kommer att ske under första halvåret 2022. Försäljning avseende den befintliga pipeline inom LandRisk Logistics kommer initialt att täckas av befintliga resurser. För närvarande är bedömningen att kunna addera 3–4 avtal under Q1 och Q2 2022. Detta samtidigt som ledningsgruppen och styrelsen arbetar med strategin för 2025, vilken kommer att färdigställas och presenteras under första halvåret 2022.

Mot bakgrund av vår historiska tillväxt med 20% om året från vår maritima verksamhet, en  fortsatt tillväxt inom den maritima verksamheten kombinerat med ny tillväxt från den landbaserade verksamheten, förutser jag en högre total tillväxttakt 2022 än den vi levererade under 2021. Detta givet nuvarande prognoser avseende världskonjunkturen.

Video presentation:
Presentation (på engelska) med NyhetsByrån Direkt kommer att finnas tillgänglig från ca 15:00, 23 februari på vår investerarpresentationssida.

För mer information om tjänster och System:
Se gärna vår video: Knowing Risk

För mer information om Risk Intelligence:

Website och sociala medier:
Website:             investor.riskintelligence.eu