Halvårsrapport 1:a januari – 30:e juni 2021

Fortsatt stark tillväxt för halvåret stärker tidigare lagd helårsprognos

Risk Intelligence A/S (“Risk Intelligence” eller “bolaget”) presenterar sitt halvårsresultat för perioden januari -juni 2021. Den fullständiga rapporten finns på bolagets webbplats.

Höjdpunkter

• Ett starkt andra kvartal med fortsatt tillväxt
  • Helårsprognosen ligger fast för 2021
  • Försäljningen  ökade med 58% under 2: a kvartalet
  • Försäljningen ökade med 29% 1H
  • EBITDA för 1H ökade med 32%
  • Nettovinsten för 1H ökade med 21%
  • Total ARR växte med 24%
  • Renewal rate för 2: a kvartalet 100% (0 % i churn)
  • 2 års förlängning av kontraktet med Saipem S.p.A
  • 12 nya kunder adderade under 1H (6 under 2: a kvartalet)
  • 6 nya Risk Intelligence System licenser tecknade med maritima kunder (inkluderat i 1H antal nya kunder)

ARR: genomsnittlig återkommande försäljning (Average Recurring Revenue)

Renewal rate: andelen i procent av existerande uppdrag som förnyas

Rapportperiod 1H januari 2021-juni 2021

• Försäljning                                     7 062       (5 495)    +29%
  • Kostnader                                      10 210    (10 121)       +1%
  • EBITDA                                         -3 148      (-4 626)    +32%
  • EBT                                               -4 940      (-6 253)    +21%
  • Resultat                                        -3 853      (-4 880)    +21%
  • V/A                                                  -0.36         (-0.58)    +37%

Rapportperiod 2: a kvartalet april 2021-juni 2021

• EBITDA: Positivt
  • Netto resultat: Förlust
  • Kassaflöde: Positivt

CEO Hans Tino Hansen says:
“Årets sex första månader har präglats av tre viktiga händelser. En var den positiva effekten av att vi ökade den digitala marknadsföringen. Detta ledde inte bara till en ökad nyförsäljning, utan även till ökad försäljning från redan existerande kunder. Som en effekt av detta såg vi också ökad aktivitet inom affärsområdet Advisory Service. Vidare färdigställde vi utvecklingen av verktyget LandRisk Threat Assement vilket ledde till den nya produkten LandRisk Logistics . Slutligen hade vi en mycket hög nivå av antalet förnyade licensavtal.

Halvårets starka försäljningstillväxt på 29%, kombinerat med kostnadskontroll, begränsade kostnadsökningen till 1%, vilket hade en avgörande effekt på resultatet. Kostnadsökningen kan i huvudsak härledas till investeringar, ökad försäljning och marknadsföring.

För oss som erbjuder bearbetad underrättelsedata baserat på en SaaS-modell med licensbaserad återkommande försäljning, är ARR (årlig återkommande försäljning eller Annual Recurring Revenue) ett av de nyckeltalen vi fokuserar på. Halvårets AAR ökade med 24% och nådde DKK14 073M samtidigt som churn (antalet kunder som inte förnyar avtalet) landade på 1,8%. Den starka återkommande försäljningen ser vi som ett bevis på en stark kundrelation vilken bygger på kundens behov och vårt kunnande.

Planen för kommande halvår är att fortsätta introducera nya initiativ inom försäljning och marknadsföring samt introducera den nya LandRisk Logistics produkten till marknaden

Under halvåret som gått har fler potentiella kunder genomfört tester under utvecklingen av LandRisk Logistics vilket inneburit en ökad pipeline. Till detta kommer ytterligare lager av tjänster att kunna  nya  adderas till Risk Intelligence System, vilket kommer att generera ytterligare försäljning.

Mot bakgrund av halvårsresultatet och utsikterna för helåret ligger helårsprognosen fast, med en försäljningsökning på mellan 15 och 30%. Detta skulle motsvara en försäljning på mellan DKK 18.5 M och 20.5 M, ett positivt EBITDA och ett negativt resultat.

Avslutningsvis, arbetar bolagets ledning och styrelsemed att ta fram tillväxtstrategin fram till 2025. Den strategin kommer att offentliggöras i slutet av 2021 kvartal 4.”

Live presenationer:
Live presentation (på danska) av delårsrapporten med HC Andersen Capital 18 augusti klockan 13.30: Q2 2021 presentation HCA Capital in Danish

Presentation (på engelska) med NyhetsByrån Direkt kommer tillsammans med ovan angivna presentation att finnas tillgänglig på hemsidan Investor presentations från klockan 15.00 18 augusti.

För mer information om tjänster och System
Se gärna vår video: Knowing Risk

För mer information om Risk Intelligence:

Website and social media:
Website:             investor.riskintelligence.eu