Risk Intelligence A/S tecknarett 5-årigt kontrakt för Risk Intelligence System med U.S. Navy Naval Information Warfare Center

Risk Intelligence A/S ("Risk Intelligence") meddelar idag att företaget tecknat ett 5-årigt licensavtal mellan Risk Intelligence System (MaRisk+PortRisk) och U.S. Navy Naval Information Warfare Center (NIWC). Det totala kontraktsvärdet 1 701 716 USD  löper på 5-år.

Risk Intelligence maritima säkerhetsdata användas av US Navy genom integration via ett API i U.S. Navy Maritime Domain Awareness (MDA) mjukvarusvit. En mjukvarusvit som används av U.S. Navy och andra delar av det amerikanska försvaret. Det 5-åriga avtalet följer årskontrakt för licensperioderna 2018/2019 till 2021/2022 och gäller från 2022/2023 till och med 2026/2027. Kontraktet kommer att faktureras årligen under Q3 och initialt med för Q3 2022 med 262 690 USD.

Naval Information Warfare Center Pacific som är baserat i San Diego, är den amerikanska flottans tekniska myndighet och förvärvskommando för C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance), informationsteknologi och rymdsystem. Centret tillhandahåller teknik och tekniskt stöd som är avgörande för informationskrigföring för den amerikanska flottan och för marinkårens, flygvapnets, arméns och kustbevakningens program.

VD Hans Tino Hansen säger :
“Jag är glad atttillkännage undertecknandet av ett 5-årigt avtal med U.S. Naval Information Warfare Center. Kontraktet har ett totalt värde av 1 701 716 USD. För Risk Intelligence är detta ett mycket betydelsefullt avtal och förlängningen från ettårskontrakt till ett femårskontrakt är för mig ytterligare ett bevis på att Risk Intelligence kan tillhandahålla högkvalitativ maritim säkerhetsunderrättelseanalys till den amerikanska flottan och det amerikanska försvaret. Kontraktet ger oss också en solid grund att stå på när vi vidareutvecklar erbjudandet av Risk Intelligence Systems intelligensanalys genom API, till statliga myndigheter.”

Kontraktet kommer inte att ändra prognosen för 2022.

Om Risk Intelligence
Risk Intelligence är en leverantör av säkerhetsunderrättelser, som levererar säkerhetshot- och riskanalys till kunder över hela världen via det molnbaserade Risk Intelligence System, såväl som konsulttjänster. En stor del av Risk Intelligences kunder är maritima, och dessa kunder driver för närvarande mer än 15,4 % av den globala handelsflottan.

Med sitt huvudkontor i Hellerup (Köpenhamn), Danmark, ett kontor i Singapore och platser i Nordamerika, arbetar Risk Intelligences engagerade personal i alla större tidszoner för att stödja sina kunders verksamhet. Sedan 2018 är bolaget noterat på Spotlightbörsen i Stockholm.

Risk Intelligence System är en väl beprövad lösning som i samarbete med globala operatörer erbjuder anpassade digitala underrättelse och säkerhetslösningar för verksamheter inom shipping, offshore, energi, tillverkning och logistik. Den digitala lösningen anpassas för att möta kundens behov. Detta genom att kombinera kundens erfarenheter och kunnande med Risk Intelligences spetskompetens inom säkerhets och underrättelsebedömande.

Risk Intelligence System ger bolagets kunder en komplett bild av aktuell hotbild, hotbilden i närtid samt hotbilden över tid på land, i hamnar, vid kuster och till sjöss. Analysen från Risk Intelligence System utvärderar hotbilden från uppror, sjöröveri, organiserad brottslighet, olika typer av aktivism, terrorism, militära konflikter och hur dessa i interaktion kan påverka säkerhetsläget. Risk Intelligence System identifierar uppkomna incidenter och utvärderar betydelsen av dessa kopplat till hotbilden i området och kunden. Denna utvärdering ligger till grund för en 24/7/365 lägesuppdatering med incident- och larmrapporter. Risk Intelligence System ger kunden möjlighet att utvärdera aktuellt och framtida säkerhetsläge i realtid för att därefter kunna minimera dessa.

För mer information om tjänster och System:

Se bolagets beskrivande video: Knowing Risk

Denna information är information som Risk Intelligence A/S är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 28 September 2022.

För mer information om Risk Intelligence, vänligen kontakta:

Jim Pascoe, CCO

Website och sociala media:
Hemsida:            riskintelligence.eu
Investor sida:     investor.riskintelligence.eu