Riskkapitalbolaget Riverside säljer svenska luftfilterföretaget Vokes Air Group

Report this content

The Riverside Company säljer det Svenljunga-baserade företaget Vokes Air Group (Vokes) till det tyska filterföretaget MANN+HUMMEL GmbH. Vokes levererar luftfilterlösningar till över 60 länder globalt. Företagets produkter används inom en mängd kommersiella och industriella verksamheter, bland annat HVAC, kraftverk och sjukhus. Vokes har tillverkningsanläggningar i Sverige, Tyskland och Storbritannien, och försäljningsverksamhet i tio länder runt om i Europa.

Riverside förvärvade Vokes 2008, då verksamheten köptes från SPX Corporation. Efter att ha tillsatt en ny ledningsgrupp med George Black som VD lät Riverside konsolidera företaget till en fristående koncern och lanserade därefter varumärket Vokes Air på Vokes befintliga marknader. Dessutom förstärktes Vokes lokala närvaro och ett nytt ERP-system implementerades. Delar av företaget, som inte ingick i dess kärnverksamhet, såldes av som ett led i ytterligare rationaliseringar.

”Riverside byggde metodiskt upp Vokes till ett starkt, fristående företag ur en fragmenterad företagsdivision med outnyttjad potential. Sedan hjälpte vi Vokes att växa genom investeringar inom bland annat produktutveckling och produktion. Därtill effektiviserade vi produktionen och minskade kostnaderna vilket resulterade i en drastisk ökning av företagets lönsamhet”, säger Thomas Blomqvist, Partner på Riverside.

”Riverside har gjort betydande insatser för Vokes. Framför allt har företaget stärkts genom en mängd driftsförbättringar som lett till ökat vinst. Vokes har idag en stark position på den europeiska luftfiltermarknaden, och en avsevärd tillväxtpotential”, säger VD George Black.

Riversides försäljning av Vokes genomfördes av Thomas Blomqvist tillsammans med Fabio Pesiri, Senior Operating Partner; Björn Larsson, Vice President; Marcin Goszyk, Vice President, samt Martin Gustavsson, Associate.

Mannheimer Swartling och KPMG var rådgivare till Riverside vid försäljningen av Vokes.

Kontakt:
Sarah Flaherty
Marketing & PR Manager
The Riverside Company
+44 203 077 1922
smf@riversideeurope.com

The Riverside Company (www.riversidecompany.com eller www.riversideeurope.com)
The Riverside Company är ett globalt private equity-företag med fokus på att förvärva växande företag med ett marknadsvärde på upp till 250 miljoner dollar (200 miljoner euro i Europa). Sedan företaget grundades 1988 har Riverside investerat i mer än 330 transaktioner. Företagets internationella portfölj omfattar fler än 70 företag.