Riverside investerar i e-learningföretaget Mintra

Norskt utbildningsföretag in i portföljen

Riverside har investerat i det norska utbildningsföretaget Mintra Trainingportal AS (Mintra). Genom en patentskyddad e-learningplattform erbjuder Mintra utbildning för bolag inom olje- och gasindustrin i Nordsjön samt till ett ökande antal kunder globalt.

Mintras patentskyddade träningsportal med sitt avanceradeutbildningshanteringssystem är skräddarsytt för kundernas behov. Det innehåller omfattande funktioner, vilket gör det smidigt för kunderna att övergå till e-learningkurser. Bolaget erbjuder också en blandad läroplan, där e-learning kombineras med traditionell klassrumsundervisning, genom sitt brittiska dotterbolag i Aberdeen. Många av de kurser Mintra erbjuder är lagstadgade för att garantera de anställdas säkerhet och miljömässig hållbarhet.

”Mintra erbjuder det bästa kursutbudet och den mest flexibla leveransmodellen på marknaden”, säger Riversides partner Thomas Blomqvist. ”De har en bred kundbas p.g.a. deras heltäckande kurser och lättillgängliga onlinelösning”.

En stor fördel med kursverksamhet online inom olje- och gasindustrin är att kurserna kan genomföras varsomhelst, t.ex. i hemmet, på ett kontor eller offshore. Därmed sparas tid, samt rese- och övertidskostnader reduceras.

Riverside kommer att stödja Mintra i företagets expansion på både befintliga marknader och internationellt. Mintra kommer även att gynnas av den ökande globala regleringen och lagstiftningen och det därigenom resulterande behovet av kostnadseffektiv utbildning inom olje- och gasindustrin.

”Vi är glada över att tillsammans med Riverside fortsätta att växa och stärka Mintra”, säger Mintras VD Ivar Viktil. ”Med sin internationella räckvidd och betydande erfarenhet inom utbildning och träning är Riverside den perfekta partnern för Mintra”.

Riverside har lång erfarenhet av marknaden för utbildning och träning. De har genomfört mer än 45 transaktioner inom den sektorn sedan 1988. Vice President Jeroen Lenssen, och Associate Martin Gustavsson arbetade tillsammans med Blomqvist för att genomföra affären. Affärsmöjligheten genererades av Lars Eriksson, Head of European Origination.

BA-HR och Pinsent Masons var legala rådgivare, EY var rådgivare inom finans och skatt och Arkwright genomförde kommersiell due diligence. Nordea finansierade transaktionen.

Kontaktperson:
Thomas Blomqvist

The Riverside Company
+46 (0)70-922 10 49
thb@riversideeurope.com

The Riveside Company (www.riversidecompany.com eller www.riversideeurope.com). Riverside är ett globalt riskkapitalföretag, som fokuserar på att investera i växande bolag med en värdering på upp till 250 miljoner amerikanska dollar. Sedan grundandet 1988 har Riverside genomfört fler än 360 transaktioner. Riversides internationella portfölj inkluderar för närvarande fler än 75 företag.

Taggar: