Årsredovisning 2021/2022

RÄKENSKAPSÅRET SEPTEMBER 2021 – AUGUSTI 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 329,7 Mkr (336,5).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,3 procent (46).
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till 24,9 Mkr (30,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till -64,0 Mkr (-101,9).
  • Resultat per stamaktie uppgick till -0,46 kr (-1,07).
  • Soliditeten var -60,47 % (-26,3).
  • Styrelsen föreslår att ingen utdelning (0,00) lämnas för räkenskapsåret 2021/2022.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET OCH DÄREFTER

• Den 28 september 2021 ingick Bolaget ett låneavtal med Zenith Management AB på 30,0 Mkr, enligt vilket Rizzo Group äger ensidigt rätt att som återbetalning påkalla kvittning av lånet i utbyte mot aktier av serie B i bolaget till en teckningskurs om 0,50 kr per aktie inom 2 år.
  • Den 24 januari 2022 fastställde Stockholms tingsrätt det av Rizzo Group AB:s (publ) helägda dotterbolag, Rizzo International AB ("Bolaget"), framlagda ackordsförslaget, vilket innebär ackordsbeslutet av den 24 januari 2022 har vunnit laga kraft och att rekonstruktionen därmed har upphört.
  • Den 24 januari 2022 fastställde Stockholms tingsrätt Rizzo Group AB ("Bolaget"), framlagda ackordsförslag, vilket innebär ackordsbeslutet av den 24 januari 2022 har vunnit laga kraft och att rekonstruktionen därmed har upphört.
  • Den 21 maj 2022 hölls kontrollstämma 2 för Rizzo Group. Kontrollbalansräkning 2 visade att det egna kapitalet var återställt och stämman fattade beslut om fortsatt drift.
  • Den 21 februari 2022 hölls kontrollstämma 2 för Rizzo International. Kontrollbalansräkning 2 visade att det egna kapitalet var återställt och stämman fattade beslut om fortsatt drift.
  • Den 12 september 2022 ingick Rizzo Group AB avtal med Goldcup 30644 AB (u.n. till Calseos AB) om försäljning av samtliga aktier i det helägda dotterbolaget Rizzo International Köpeskillingen uppgår till 47 miljoner kronor.
  • Den 30 juni 2022 meddelade Bolaget att man slutit nytt avtal med banken. Det nya bankavtalet med Nordea innebär att Bolagets nuvarande finansieringsupplägg förlängs på i allt väsentligt med de villkor som gällt tidigare. Det nya bankavtalet löper året ut 2022 och innebär i huvudsak att (i) Bolagets förvärvskredit om 8,7 MSEK amorteras månadsvis under avtalsperioden, (ii) Bolagets checkkrediter om 105 MSEK förlängs till och med 31 december 2022 vilket också är slutdatumet för bankavtalet samt (iii) de borgensåtaganden som Varenne AB samt Ulf och Bo Eklöf Invest AB har ställt ut till förmån för Nordea för krediten i punkt (ii) uppgår alltjämt till 65 MSEK (vilken ersätter tidigare borgensåtaganden om 35 MSEK respektive 30 MSEK). Således har checkkrediten ökat från 100 MSEK till 105 MSEK. Samtidigt har möjligheten till en extra tillfällig checkkredit om 30 MSEK två gånger per år med en kredittid på max tre månader per gång tagits bort.
  • Bolaget slöt den 20 juli 2022 ett avtal med Calceos ägare om att lösa av reversen som uppkom i samband med försäljningen av det helägda dotterbolaget Rizzo International i förtid. Reversen uppgick ursprungligen till 18 MSEK, men uppgick vid lösen till 16 MSEK. Calceos ägare löser reversen genom att betala 8,5 MSEK till Rizzo Group. Utöver det erhåller Rizzo Group ytterligare 3,2 MSEK i regleringar kopplat till affären. Resultateffekten för Bolaget uppgår till -7,5 MSEK.
  • Den 8 juni 2022 meddelade Rizzo Group att Bolaget har utmaningar med att öka försäljningen efter pandemin i den takt som behövs för att säkerställa lönsamhet och att Bolaget skyndsamt behöver hitta lösningar på den kort- och långsiktig finansiering för att säkra fortsatt drift.
  • Med anledning av ovan har Bolaget genomfört två större affärer för att kortsiktigt säkra kapital.
  • Den 30 augusti avyttrade Bolaget totalt 16 st butiker i Sverige (Rizzo) & Norge (Morris) till Lundbergs intressenter AB och BT Outlet. 10 st butiker avyttrades för 10 MSEK och ytterligare 6 st butiker avyttrades i en bytesaffär där Sajaco Nordic åtog sig att förse Rizzo Group med varor till ett värde av 5 mkr. I samband med avyttringen annonserades också att Bolaget ingått en avsiktsförklaring (LOI) med Sajaco om ett fördjupat samarbete gällande finansiering av Bolaget. Den 23 november avbröts dessa förhandlingar.
  • Den 7 oktober avyttrade Rizzo Group varumärkesrättigheterna för Don Donna och Handsmakaren till Bergendahls & Son AB för 15 mkr.
  • Under perioden juni - augusti har bolaget också stängt följande butiker: Östersund, Karlstad, Umeå city samt Kolbotn Torg i Norge.
  • Styrelsen i moderbolaget upprättade en kontrollbalansräkning och kallade därefter till en första kontrollstämma i Rizzo Group den 5 december, där stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att Bolaget ska driva verksamheten vidare. Inför en andra kontrollstämma ska Bolaget upprätta en ny kontrollbalansräkning. Den andra kontrollstämman ska hållas 8 månader efter första kontrollstämman. Den 23 november 2022 avgick vd Lars Fins från sitt uppdrag och ersattes av Jonas Stille, tidigare ansvarig för affärsutveckling och etablering. Vidare utsågs Helena Morland, inköp- och marknadschef, till vice vd.
  • Den 30 december 2022 ingick Bolaget ett nytt bankavtal med Nordea som innebär att Bolagets nuvarande finanseringsupplägg med Nordea förlängs på i allt väsentligt de villkor som gällt tidigare. Det nya bankavtalet löper ut den 30 juni 2023.

VERKSAMHETEN

Rizzo Group är en nordisk detaljhandelskoncern inom accessoarer och väskor. Koncernen erbjuder ett brett sortiment av egna och externa varumärken genom fysiska och digitala butiker.

Verksamheten drivs genom de helägda detaljhandelskedjorna Rizzo och Morris.

Rizzo Group har, efter verksamhetsårets utgång, implementerat en ny affärsplan med affärsidén att Rizzo Group ska bli en kunddriven livsstilskedja som erbjuder ett unikt helhetskoncept med ett brett produktsortiment inom väskor, resväskor, handskar och accessoarer.

Kedjorna säljer en mix av egna och externa varumärken såsom t.ex. Rizzo, A-TO-B, Guess, Samsonite, Epic, Delsey m.fl. Koncernen har 210 medarbetare omräknat i heltidstjänster (FTE).

Bolagets aktie är noterad vid Nasdaq Stockholm.

VD-ORDET – ÅRET SOM VAR

Kreativitet, ett aldrig sinande hopp och enträget arbete har dock inneburit att bolaget överlevt och därtill tagit sig ur en rekonstruktion nummer 2.

Bolaget har under verksamhetsåret avyttrat det tidigare dotterbolaget Rizzo International som bedrev skoverksamhet främst på NK för att därefter fokusera på kärnverksamheterna Resväskor, Handväskor, Handskar och Accessoarer inom kedjorna Rizzo i Sverige och Morris i Norge.

Positivt är att vi från våren 2022 såg en återgång av antalet besökare i de fysiska butikerna i både Sverige & Norge. Det har funnits ett intresse för samtliga våra kategorier, speciellt Res/Travel kategorin. Dock har vi inte kunnat hämta hem den försäljningen i tillräcklig utsträckning p.g.a. den varubrist vi brottats med efter pandemin.

Detta har i sin tur fött kreativa lösningar, framför allt genom utökningen av den konsignationslösning som bolaget startade med under 2021. Den har visat sig fungera och blivit en allt viktigare del av varuförsörjningen. Nyckeln framgent för att få i gång försäljningen av Rizzo och Morris kommer att vara just varuförsörjningen och att säkra sortimentet i butik och Online.

Förutom konsignationslösningen behöver bolaget trygga sin kapitalbas och därmed återvinna förtroende och kredittider hos sina viktigaste varuleverantörer. Vi har under året fortsatt att arbeta med vår kostnadsmassa för att bli än mer effektiva, det arbetet har fortsatt under hösten och kommer att fortsätta även framgent. Kostnaderna är det enda vi kan kontrollera till 100% och därför avgörande att vi fortsätter det arbetet enträget och målmedvetet.

Jag vill slutligen lyfta fram vår personal - såväl i butik som på huvudkontoret i Stockholm - som under det gångna året, trots motgångar och tuffa tider, visat en kämpaglöd, kreativitet och positivitet som många andra bolag bara kan drömma om. Jag och övrig koncernledning kommer göra allt vi kan för att detta kämpande inte varit förgäves och att våra medarbetares hårda arbete uppmärksammas och belönas.

Stockholm i januari 2023

Jonas Stille

Jonas Stille, VD, tel: +46 (0) 70 721 03 07, email: jonas.stille@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2023 kl. 21:30 CET.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 60 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
info@rizzogroup.se