Årsredovisning och finansiella mål

Venue Retail Groups årsredovisning för räkenskapsåret 2009/2010 publiceras idag. I årsredovisningen beskrivs bland annat arbetet med konceptutvecklingen av bolagets accessoarerbjudande i kedjorna Accent och Morris. Vidare har styrelsen utvärderat och fastställt koncernens långsiktiga finansiella mål.

VD kommenterar i årsredovisningen att det målmedvetna förändringsarbetet inom Venue Retail Group fått önskad effekt och att bolaget går in i en fas där verksamheten kommer att kunna skapa lönsam tillväxt.

Finansiella mål
Venue Retail Group ska över tiden generera en hög värdetillväxt och därmed avkastning till sina aktieägare. Koncernen ska växa kontrollerat och med lönsamhet genom att:

• nå och upprätthålla en uthållig rörelsemarginal före avskrivningar och finansiella poster (EBITDA-marginal) på minst 10 procent, och
  • ha en långsiktig, genomsnittlig soliditet på cirka 35 procent.

Koncernens finansiella mål avseende uthållig rörelsemarginal före avskrivningar var tidigare tidsbestämt att gälla inom en treårsperiod, fram till och med räkenskapsåret 2010/2011. Mot bakgrund av det omfattande förändringsarbete som pågått i bolaget kommer lönsamhetsmålet ej nås under innevarande räkenskapsår. Styrelsens bedömning för innevarande räkenskapsår 2010/2011 är dock att förutsättningarna för att stärka lönsamheten under verksamhetsåret, jämfört med 2009/2010, är mycket goda. Nivåerna för de finansiella målen bedöms vara både nåbara och rimliga - de kvarstår som bolagets långsiktigt hållbara mål.

Venue Retail Groups årsredovisning för räkenskapsåret finns tillgänglig på www.venueretail.com.

Susanne Börjesson, VD, telefon 0701-90 11 53
Staffan Gustafsson. CFO och vVD, telefon 0708-89 92 44

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 13 december 2010 kl 15.00.

Venue Retail Group AB, Ringvägen 100, 11 tr, Stockholm

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Small Cap.