STOCKHOLM (13 juni 2022) – Artisten Dotter inleder samarbete med Rizzo Group – blir ambassadör för RIZZO & MORRIS SECOND HAND.

Hösten 2021 lanserade Rizzo Group ett initiativ kopplat till återbruk och hållbarhet som går under namnet RIZZO & MORRIS SECOND HAND. Initiativet går ut på att konsumenter kan lämna in sina väskor och resväskor som de inte längre använder i någon av Rizzo och Morris butiker som sedan värderas av butiken och säljs vidare under etiketten RIZZO & MORRIS SECOND HAND.

”Initiativet har blivit enormt uppskattat. Både att vi genom vårt starka butiksnät har skapat en lättillgänglig destination för att lämna in väskor som inte längre används, samtidigt som vi erbjuder våra kunder ett mer hållbart alternativ”, säger Helena Morland, marknadschef på Rizzo Group.

Detta är en fortsättning på Rizzo Groups resa mot en mer cirkulär affärsmodell. Samarbetet med Dotter hoppas Rizzo Group ska leda till att fler får kännedom om initiativet samt uppmuntra och inspirera fler till att handla Second Hand.

”Jag är så himla stolt och glad över detta samarbete. Det går verkligen i linje med min starka passion för hållbart mode och jag älskar att Rizzo vågar ta initiativet att återbruka och peppa alla andra att göra det också. Jag är så taggad över att få vara med på Rizzos hållbara resa.”, säger Johanna ”Dotter” Jansson.

Samarbetet kommer att ha hög synlighet i alla butiker och i sociala medier där rörligt material ihop med en låt framförd och skriven av Dotter har producerats.

Vi är så otroligt glada över att göra detta tillsammans med Dotter för att stärka vårt hållbara erbjudande och vår position som DESTINATIONEN NR 1 när det kommer till väskor och accessoarer. Hon är en bra förebild och en perfekt ambassadör för Rizzo och Morris Second Hand i och med hennes egna personliga engagemang i hållbar utveckling. Sedan känns det såklart extra roligt och kraftfullt att vi får möjlighet och använda hennes fantastiska röst och musik för att sprida vårt budskap.", avslutar Helena Morland.

Startskottet för samarbetet blir den 16 juni då hela Rizzo-koncernen kommer att ha en ”Lämna in din väska – dag” i syfte att få fler att engagera sig i återbruk och Second Hand. För dem som befinner sig i Stockholm kommer man även få ta del av en exklusiv och intim spelning med Dotter i en av Rizzos butiker som ligger i Gallerian, Sergelgången.

Helena Morland, CMO, Rizzo Group tel: +46 708-71 45 22,
helena.morland@rizzogroup.se

Lisa Stålstierna, Agent Dotter, Steelstar Agency tel: +46 73-999 20 83, lisa@steelstar.se

Om Dotter
Dotter, 34 år, är en svensk sångare och låtskrivare med kända låtar så som ”Little Tot” och ”Bulletproof”. Artistnamnet Dotter är symboliskt ”dotter till Moder Jord” och hon valde det på grund av sitt starka engagemang för natur och miljöfrågor.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 86 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris samt Rizzo med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 237 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök
www.rizzogroup.se