• Rizzo Group AB/

BOKSLUTSKOMMUNIKÉ Q4 SEPTEMBER 2021 – AUGUSTI 2022 Fortsatt förändringsarbete för överlevnad och framtida lönsamhet

FJÄRDE KVARTALET JUNI 2022 – AUGUSTI 2022

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 91,7 MSEK (98,6) en försämring med -6,9 MSEK. Koncernens försäljning i jämförbara butiker var något under mot föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 72,8 procent (48,7), en ökning med 24,1 procentenheter.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till 0,5 MSEK (-17,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till -63,0 MSEK (-29,3).
  • Periodens resultat uppgick till -63,0 MSEK (-37,0), i detta ingår resultatet från avvecklad verksamhet med 0,0 MSEK (-7,7).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,45 kr (-0,39).
  • Antalet butiker uppgick till 83 jämfört med 94 butiker föregående år. Minskningen avser i huvudsak avyttrad verksamhet.

RÄKENSKAPSÅRET SEPTEMBER 2021 – AUGUSTI 2022

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 329,7 MSEK (336,5).
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 2 procent under räkenskapsåret
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,3 procent (46,0), en ökning med 11,3 procentenheter.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till 24,9 MSEK (30,7).
  • Resultat efter skatt uppgick till -96,4 MSEK (-62,6).
  • Årets resultat uppgick till – 63,4 MSEK (-101,9), i detta ingår resultat från avvecklad verksamhet med 33,1 MSEK (-39,3).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,46 kr (-1,07).

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• Den 30 juni 2022 meddelade Bolaget att man slutit nytt avtal med banken. Det nya bankavtalet med Nordea innebär att Bolagets nuvarande finansieringsupplägg förlängs på i allt väsentligt med de villkor som gällt tidigare. Det nya bankavtalet löper året ut 2022 och innebär i huvudsak att (i) Bolagets förvärvskredit om 8,7 MSEK amorteras månadsvis under avtalsperioden, (ii) Bolagets checkkrediter om 105 MSEK förlängs till och med 31 december 2022 vilket också är slutdatumet för bankavtalet samt (iii) de borgensåtaganden som Varenne AB samt Ulf och Bo Eklöf Invest AB har ställt ut till förmån för Nordea för krediten i punkt (ii) uppgår alltjämt till 65 MSEK (vilken ersätter tidigare borgensåtaganden om 35 MSEK respektive 30 MSEK). Således har checkkrediten ökat från 100 MSEK till 105 MSEK. Samtidigt har möjligheten till en extra tillfällig checkkredit om 30 MSEK två gånger per år med en kredittid på max tre månader per gång tagits bort.
  • Bolaget slöt den 20 juli 2022 ett avtal med Calceos ägare om att lösa av reversen som uppkom i samband med försäljningen av det helägda dotterbolaget Rizzo International i förtid. Reversen uppgick ursprungligen till 18 MSEK, men uppgick vid lösen till 16 MSEK. Calceos ägare löser reversen genom att betala 8,5 MSEK till Rizzo Group. Utöver det erhåller Rizzo Group ytterligare 3,2 MSEK i regleringar kopplat till affären. Resultateffekten för Bolaget uppgår till -7,5 MSEK.
  • Den 8 juni 2022 meddelade Rizzo Group att Bolaget har utmaningar med att öka försäljningen efter pandemin i den takt som behövs för att säkerställa lönsamhet och att Bolaget skyndsamt behöver hitta lösningar på den kort- och långsiktig finansiering för att säkra fortsatt drift.
  • Med anledning av ovan har Bolaget genomfört två större affärer för att kortsiktigt säkra kapital.
  • Den 30 augusti avyttrade Bolaget totalt 16 st butiker i Sverige (Rizzo) & Norge (Morris) till Lundbergs intressenter AB och BT Outlet. 10 st butiker avyttrades för 10 MSEK och ytterligare 6 st butiker avyttrades i en bytesaffär där Sajaco Nordic åtog sig att förse Rizzo Group med varor till ett värde av 5 mkr.
  • I samband med avyttringen annonserades också LOI att Rizzo Group och Sajaco Nordic Holding avsåg att hitta ett fördjupat samarbete.
  • Den 7 oktober avyttrade Rizzo Group varumärkesrättigheterna för Don Donna och Handskmakaren till Bergendahl & Son AB för 15 mkr.
  • Under perioden juni-augusti har bolaget också stängt följande butiker: Östersund, Karlstad, Umeå city samt Kolbotn Torg i Norge.
  • Styrelsen i moderbolaget har för avsikt att upprätta en kontrollbalansräkning.

VD-kommentar till utvecklingen

Juni-augusti har varit en period med kraftigt ökad efterfrågan på resväskor och reseprodukter. Kundtrafiken har generellt sett varit god till våra butiker. Resandet tog fart under våren och som tidigare konstaterats så har ökningen av resor bromsats upp av problematiken med att förnya pass. Kaos på Arlanda under första delen av den stora semesterperioden blev ännu en påfrestning för alla resenärer som ville komma iväg efter isoleringen under pandemin.

Vårt bolag har på grund av fortsatt stor varubrist och för svag likviditet – inte kunnat ta hem den ökade efterfrågan under sommaren. Generellt har vi sålt allt vi har kunnat köpa hem men det har inte motsvarat den höga efterfrågan.

Kvartalet blev därför ännu ett bakslag där vi hade hoppats på att avyttringen av vår skoverksamhet i Rizzo International i maj, skulle ge oss tillräckligt med likviditet för att kunna ro hem sommarens ökade efterfrågan. Den kontanta köpeskillingen på 25 MSEK gick istället till amortering av vår checkkredit i vår bank. Även om amorteringen är av godo så kvarstod vår utmaning att kunna bygga upp vårt varulager då perioden maj-augusti, är vår allra största på årsbasis.

Med ett för lågt lager så drabbas försäljningen negativt och trots att vi reducerar kostnader så blir resultatet väldigt svagt.  Vi har tyvärr haft samma problematik under hela 2022 och trots den lyckade rekonstruktionen har vi aldrig fått chansen att kunna fylla upp våra varulager.

Under juli kunde vi i förtid, lösa in en säljarrevers från Calceos AB, köparen av Rizzo International. (8,5 MSEK) Det gav oss kapital att klara sommarens omkostnader men gav oss fortsatt inte möjligheten att fylla på med mera varor.

Augusti månad blev en ny tuff månad där vi i samband med månadsskiftet augusti/september – avyttrade 10 butiker till Sajaco Nordic. (ytterligare 6 butiker såldes den 1 oktober) Avyttringen bestod av 8 Rizzo och 8 Morris butiker. Avyttringen var dels nödvändig för den kortsiktiga finansieringen av september men gav framför allt en förhoppning om att kunna skapa en helhetslösning för Bolagets framtid via det LOI som tecknats med Sajaco Nordic.

Ledning och styrelse har under hela året arbetat intensivt med att hitta en långsiktig och hållbar lösning för ett lönsamt bolag. Intresset från omvärlden finns där men det bistra omvärldsklimatet hjälper oss inte på traven.

Nu kommer våra ägare att få ta ställning till Bolagets fortsatta resa då det gäller ytterligare finansiering som är ett måste för överlevnad under de närmaste månaderna.

Jag vill åter lyfta fram mina medarbetares enorma engagemang och att vi trots så många motgångar – fortsätter att kämpa för att hitta en bra lösning.

Stockholm 7 november 2022

Lars Fins

VD och Koncernchef

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 7 november 2022 kl. 14.00 CET.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 70 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
info@rizzogroup.se