Bokslutskommuniké september 2010–augusti 2011

Historiskt resultatlyft – lönsamhetsförbättring med 65 MKR på helåret

Fjärde kvartalet juni-augusti 2011

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 209,5 Mkr (214,6). Antalet butiker uppgick till 123 jämfört med 134 butiker motsvarande kvartal föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,8 procent (54,1).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var 9,6 Mkr (4,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till 10,3 Mkr (-8,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,01 kr (-0,01).

Räkenskapsåret september 2010–augusti 2011

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 832,7 Mkr (824,0).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 57,1 procent (55,8).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var 60,7 Mkr (6,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 34,3 Mkr (-29,1).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,05 kr (-0,04).
  • Skattemässiga underskottsavdrag om 35 Mkr har aktiverats per 31 augusti 2011.
  • I koncernen kvarstår ej aktiverade skattemässiga underskottsavdrag motsvarande cirka 800 Mkr.

Väsentliga händelser under kvartalet och räkenskapsåret

• Koncernens försäljning i jämförbara enheter ökade med 5 procent under fjärde kvartalet och 12 procent för räkenskapsåret.
  • Ny huvudbank och säkerställd finansiering.

Väsentliga händelser efter kvartalet

• Styrelsen har preciserat koncernens finansiella mål.
  • Ny Accentbutik öppnad i centrala Stockholm under september månad.
  • Försäljningen i september månad ökade i jämförbara enheter med 2 procent i koncernen och minskade med 2 procent i den svenska verksamheten. För motsvarande månad minskade skofackhandelns försäljning av skor och accessoarer med 7 procent medan klädhandeln redovisade en minskning på 8 procent i Sverige enligt Blixtindex från HUI.

Vi stänger räkenskapsåret med ett rörelseresultatlyft på cirka 65 Mkr och redovisar en positiv rörelsemarginal uppgående till 5 procent. Vi är mycket stolta över att vårt omfattande förändringsarbete ger resultat. Det fjärde kvartalet visade också en fortsatt ökad jämförbar försäljning och ett väsentligt förbättrat resultat, trots en tuffare marknad. Nu fokuserar vi framåt och på att skapa uthållig tillväxt med förbättrad lönsamhet, säger Susanne Börjesson, VD Venue Retail Group.

VD-kommentar till utvecklingen

Ett historiskt år
Det är mycket glädjande att kunna konstatera att vi förbättrat vårt rörelseresultat för räkenskapsåret med cirka 65 Mkr till en vinst på 42,0 Mkr (-23,1). Den ambition vi angav vid inledningen av året, att vi skulle förbättra oss i alla led samt öka försäljningen i befintliga butiker med fortsatt kostnadskontroll, har med råge uppfyllts.

Totalt sett är vi mycket nöjda med utvecklingen under räkenskapsåret, som blev ett historiskt år med sitt väsentligt förbättrade resultat och innebar att vi nådde ett positivt rörelseresultat för första gången på tio år. Rörelsemarginalen för året uppgick till 5 procent. De kraftfulla åtgärder vi vidtagit gav effekt; vi har en tydligare plattform, rensat butiksnät och en effektiviserad kostnadskostym. Alla koncernens kedjor visar en positiv utveckling – och det finns mycket mer att göra för att stärka vårt erbjudande inom accessoarer och skor i Norden.

Marknaden under fjärde kvartalet präglades av en oro för det ekonomiska klimatet och en svagare konsumtion. Även Venue Retail Groups kedjor hade lägre ökningstakt än tidigare kvartal, men vi fortsätter prestera bättre relativt marknaden.

Försäljningen påverkades till viss del av ett försäljningstapp i Norge i juli, till följd av de tragiska händelserna i och kring Oslo, men vi ökade ändå den jämförbara försäljningen på den norska marknaden. Totalt ökade koncernens kedjor 5 procent i jämförbara enheter under kvartalet. Enligt tillgänglig statistik fortsätter vi öka försäljningen i högre takt än jämförbara marknader. Högre produktionskostnader och en ökad andel försäljning på kampanj under sommaren påverkade bruttomarginalen negativt – även om nivån för helåret var tillfredsställande.

Fokus framåt – skapa uthållig lönsam tillväxt
Nu blickar vi framåt med siktet inställt på att skapa uthållig lönsam tillväxt. Vi fortsätter konceptutrullningen inom accessoarer, som ger positiv effekt vartefter vi uppgraderar butikerna, och fokuserar i övrigt främst på att optimera ytorna i befintliga butiker. Fokus ökar på att hitta nya attraktiva butikslägen och utöka butiksnätet i framförallt Sverige samt förbättra konverteringsgraden genom att erbjuda den bästa kundupplevelsen.

På kortare sikt tror vi att det tuffa marknadsklimatet kommer att fortsätta, vilket innebär utmaningar – men också möjligheter. Efter att ha genomfört ett stort förändringsarbete är Venue Retail Group väl positionerat för att förflytta koncernen framåt. Vi har nu både självförtroende och likviditet vilket ger oss rätt förutsättningar att arbeta aktivt för att växa med lönsamhet och nå våra långsiktiga mål.

Stockholm den 14 oktober 2011

Susanne Börjesson

VD Venue Retail Group

Vid frågor vänligen kontakta:
Susanne Börjesson, VD, telefon 08-508 99 253 eller 0701-90 11 53
Staffan Gustafsson, CFO och vVD, telefon 08-508 99 244 eller 070-889 92 44
Mats Persson, styrelseordförande, telefon 08-545 133 52 eller 070-511 46 36

Informationen i denna rapport är sådan som Venue Retail Group ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 14 oktober 2011 kl 8.00.