Bokslutskommuniké september 2013–augusti 2014

Fjärde kvartalet juni–augusti 2014

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 242,7 Mkr (219,6). Antalet butiker uppgick till 150 jämfört med 128 butiker motsvarande kvartal föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,3 procent (52,3).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var -3,5 Mkr (8,4) och belastas med jämförelsestörande poster om totalt 5,4 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -15,8 Mkr (4,6).
  • Resultat per aktie uppgick till -1,94 kr (0,57).

Räkenskapsåret september 2013–augusti 2014

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 901,6 Mkr (844,1).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,0 procent (57,4).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var -16,5 Mkr (46,5) belastas av jämförelsestörande poster om totalt 9,4 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -51,8 Mkr (23,4).
  • Resultat per aktie uppgick till -6,37 kr (2,88).
  • Styrelsen föreslår att ingen (0,25) utdelning lämnas för räkenskapsåret 2013/2014.

Väsentliga händelser under kvartalet

• Koncernens försäljning för jämförbara enheter under kvartalet minskade med 3 procent. På den svenska marknaden ökade koncernens jämförbara försäljning med 2 procent.
  • Susanne Börjesson lämnade sin tjänst som VD och Christel Kinning tillträdde som t.f. VD från den 1 september 2014.
  • Vid extra bolagsstämma den 1 augusti beslutades om genomförande av företrädesemission och val av två nya styrelseledamöter; Bo Eklöf och Jimmy Johansson. Vidare valde stämman Ulf Eklöf till styrelseordförande och Tommy Jacobson till vice styrelseordförande.
  • E-handel lanserades för kedjan Morris i juni.

Väsentliga händelser efter kvartalet

• Bolagets ledning har förstärkts med kompetens inom design, försäljning och varumärkesutveckling. Arbetet med att stärka kunderbjudandet genom en tydligare konceptplattform pågår.
  • Koncernens försäljning för jämförbara enheter under september minskade med 7 procent. På den svenska marknaden var minskningen 8 procent.
  • Bolagets företrädesemission övertecknades och att inga garantiåtaganden behövde tas i anspråk. Bolaget tillfördes därmed omkring 50 Mkr, före emissionsutgifter under september månad.
  • E-handel lanserades för Rizzo-kedjan under september månad.
  • Mot bakgrund av det senaste årets utveckling och det pågående konceptarbetet har styrelsen beslutat senarelägga de tidigare kommunicerade finansiella målen med 12 månader. Målen för koncernen för perioden fram till slutet av räkenskapsåret 2016/2017 är enligt följande (tidigare 2015/2016):
    • En årlig nettoomsättning om minst 1,2 miljarder kronor.
    • Nå och upprätthålla en uthållig EBITDA-marginal på minst 8 procent.
    • Ha en långsiktig, genomsnittlig soliditet överstigande 40 procent.

VD-kommentar till utvecklingen
Jag har varit med förr. Det gör att jag vet att vi har mycket arbete framför oss. Jag vet också vad vi har bakom oss, och vad som lett fram till ett mycket svagt resultat för det gångna kvartalet och året. Vi har stängt åtta olönsamma butiker och öppnat 30 nya butiker under året. Våra satsningar inför framtiden med nya butiker och e-handelsplattformar i kombination med att vi saknat relevant kompetens på kritiska funktioner tynger oss hårt under året. Vi har rensat vårt lager på äldre varor, vilket påverkat bruttomarginalen kraftigt negativt. Facit är att våra fasta kostnader ökat och när vi inte nått tillfredsställande volymer blir kostnadsandelen för hög. Potentialen är fortsatt mycket stor. Vi har en plan för att stärka vår position och arbetet med att nå dit har påbörjats.

Från väskaffär till attraktivt helhetserbjudande
De senaste åren har Venue Retail Group tagit flera steg i rätt riktning, men som jag ser det har vi fokuserat på delar och missat helheten. Idag har vi en bra butiksstruktur, duktiga medarbetare och stor kunskap inom service. Och det är bra. För att lyckas attrahera dagens och morgondagens konsument krävs mer. Vi måste bli en relevant aktör med starkare konceptvarumärken, tydligare erbjudande och modernare kommunikation. Den största utmaningen – och potentialen – finns inom vårt accessoarsegment. Här måste vi gå från att sälja väskor i butik till att skapa ett erbjudande för den moderna människan med en rörlig livsstil.

Vi har ökat andelen externa varumärken, vilket bidrar till att öka kedjornas attraktivitet, men vi har också starka interna varumärken som DonDonna och Rizzo som kan utvecklas och förtydligas där jag ser stor och outnyttjad potential. En tydligare sortimentsstruktur med rätt varumärken leder till bättre butiker. Men fina butiker med rätt varor räcker inte – vi måste skapa starka erbjudanden och kampanjer som gör oss intressanta. Ett samarbete för att forma rätt konceptplattform inleddes med Stockholm Design Lab före sommaren och resultatet av det arbetet kommer att synas i våra accessoarkedjors uttryck under våren 2015.

Människor och plattform är på plats
Jag antog min nya roll för en dryg månad sedan och är glad över att redan ha samlat en mycket kompetent ledningsgrupp med erfarenhet från strategiskt varumärkesarbete, säljstyrning och design. Ombord finns nu som marknadschef Robert Inghamn som tidigare arbetat med Reebok, Adidas och Eton och som försäljningschef Ethna Yourell Högberg som har erfarenhet från Polarn O. Pyret, Adidas och Twilfit. Vi har också en designansvarig på plats i form av Lee Cotter med bakgrund från NK, Solo och Fifth Avenue Shoerepair som ska leda bolagets design- och sortimentsutveckling.

Jag är också glad över att vi de senaste månaderna har lanserat e-handel för bolagets samtliga kedjor, nu senast för Rizzo i september. Vi tror mycket på att finnas där konsumenten idag söker eller köper – och även om vi bara varit igång en kort period ser vi tydligt hur e-handeln kompletterar och ökar förutsättningarna för merförsäljning i våra fysiska butiker. Vi ska fortsätta arbeta för att säkerställa en konkurrenskraftig digital strategi med målet att öka värdet för kunden.

Verkställa planen – säkerställa positionen
Jag har som sagt varit med förr, och vet att det tar tid att genomföra förändringar. Förutsättningarna finns redan på plats. Mitt fokus nu är att öka försäljningen och så snart som möjligt få utväxling på den plattform vi byggt upp. Butikerna finns och vi har nu rätt människor på rätt plats för att ta oss till den position vi ska ha på marknaden.

Stockholm den 9 oktober 2014
Christel Kinning
T.f. VD, Venue Retail Group

Vid frågor vänligen kontakta:
Christel Kinning, t.f. VD, telefon 08-508 99 253 eller 070-985 25 96
Lars Ingman, CFO, telefon 08-508 99 244 eller 070-639 86 87
Ulf Eklöf, styrelseordförande, telefon 0706-34 30 01

Informationen i denna rapport är sådan som Venue Retail Group ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 oktober 2014 kl 15.00.