DELÅRSRAPPORT Q1 SEPTEMBER – NOVEMBER 2019

Intensifierade åtgärder i ett fortsatt tufft retail-klimat

FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER – NOVEMBER 2019

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 190,5 Mkr (211,9), en minskning med 21,4 Mkr.
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 4 procent under kvartalet.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,4 procent (58,1), en minskning med 3,7 procentenheter.Resultat före av- och nedskrivningar inkl. IFRS 16-justerat utfall uppgick till 17,7 Mkr (1,5). Resultat före av- och nedskrivningar exkl. IFRS 16-justering uppgår till -9,1 Mkr (1,5).
  • Resultat efter skatt uppgick till -17,0 Mkr (-3,4).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,12 kr (-0,02 kr).
  • Antalet butiker uppgick till 114 jämfört med 123 butiker föregående år.

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• Den 20 november ansökte och beviljades Venue Retail Group företagsrekonstruktion. Som rekonstruktör har Erik Selander, DLA Piper, utsetts. Den 6 december beslutades Stockholms tingsrätt att godkänna att rekonstruktionen pågår till den 20 februari 2020. Rekonstruktionen kommer att pågå i uppskattningsvis 6–9 månader, men kan som längst pågå i 12 månader. Bolaget kommer även att genomföra en nyemission om minst 40 miljoner kronor som Bolagets huvudaktieägare avser att garantera. Under denna period har bolagets bank gått med på ett sk. ”stand still”-läge, dvs banken kommer inte kräva in befintliga krediter under tiden för företagsrekonstruktion. Givet att företags-rekonstruktionen och nyemissionen genomförs kommer banken och VRG åter ingå ett avtal.
  • Under kvartalet har en Morrisbutik i Sandefjord, Norge, stängts. Under november var även Morrisbutiken på Trondheim torg stängd för en omfattande ombyggnad.
  • I december stängdes tre butiker, Accentbutiken i Kristianstad och två Morrisbutiker i Trondheim, Solsiden och Sirkus.
  • NK Herrskor i Stockholm öppnade den 14 november – därmed är samtliga fem avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg färdigställda.
  • Koncernen redovisar för första gången utfallet enligt IFRS 16 avseende Leasingavtal.

VD-kommentar till utvecklingen

Den jämförbara försäljningen i koncernen minskade med 4% i kvartalet. En förklaring till lägre försäljning jämfört med föregående år, är att Black Friday-perioden inföll en vecka senare – därmed hamnade söndagen och måndagen i december. Marginalen har påverkats negativt av högre kampanjtryck än planerat. Effekter från det genomförda åtgärdsprogrammet ger nu betydligt lägre kostnader i första kvartalet, -11 MSEK jämfört med föregående år. Dessa motverkar delvis effekterna från en lägre försäljning och bruttomarginal. Sammanfattningsvis når vi inte upp till föregående års resultatnivå.

Vi har under första kvartalet sett samma mönster som under slutet av förra verksamhetsåret, dvs minskad trafik till handelsplatser och köpcentrum, ett förändrat köpbeteende och prispress. Det i sin tur har inneburit en lägre försäljning, samtidigt som marginalen pressas av ett högre kampanjtryck för att motverka försäljningsnedgången. Detta har påverkat likviditeten negativt och Bolagets styrelse såg därför ingen annan utväg än att den 20 november 2019 ansöka om företagsrekonstruktion. Slutet av kvartalet påverkades således av att fokus och kraft fick läggas på att hantera företagsrekonstruktionen. Detta har även påverkat leveranser av varor och tjänster vilket haft negativ effekt på verksamheten. Målsättningen med företagsrekonstruktionen och en planerad nyemission är att bolaget ska komma ut starkare inom 6–9 månader.

Som en följd av den pågående företagsrekonstruktionen kommer takten i vårt förändrings-arbete med att stänga mindre och olönsamma butiker ökas och befintliga avtal förhandlas. Ytterligare resurser kommer dessutom att allokeras till vår växande onlineverksamhet för driva tillväxt i snabbare takt. För att stärka marginalen kommer sortimentsmixen att optimeras genom en högre andel egna varumärken i kombination med starka varumärkesleverantörer. Ett utmärkt exempel på detta är vår nyligen mycket lyckade lansering av resväskor under varumärket A-TO-B.

Vår onlineaffär fortsätter att ha en stark tillväxt under första kvartalet. Trots två tappade dagar under Black Friday-perioden, ökar försäljning med +16% mot förgående år. Våra större butiker i Sverige och Norge har också en god utveckling, försäljnings- såväl som lönsamhetsmässigt – som tidigare nämnts är utmaningen att stänga de mindre och olönsamma butikerna tillräckligt snabbt till följd av befintliga avtal.

Vi är nu i en ny situation som delvis är utmanande, men samtidigt ger oss möjligheter. Detta kräver ett fortsatt och intensifierat förändringsarbete som beskrivits ovan. Bolaget har en bra grund – men vi måste nu snabbare avveckla det som gör bolaget olönsamt och förstärka de värden som finns i vår online, större butiker och egna varumärken.

Stockholm januari 2020

Jonas Ottosson
VD och Koncernchef

Denna information är sådan information som Venue Retail Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Jonas Ottosson försorg, för offentliggörande den 15 januari 2019 kl. 08.00 CET.

Venue Retail Group AB, Karlavägen 108, 104 50 Stockholm