DELÅRSRAPPORT Q1 SEPTEMBER – NOVEMBER 2021

Ett kvartal med stora utmaningar

fÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER 2021 – NOVEMBeR 2021

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 103,6 Mkr (134,8) en minskning med 31,2 Mkr
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker minskade med 19 procent under kvartalet
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 50,4 procent (44,9), en ökning med 5,5 procentenheter
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -9,9 Mkr (81,0).
  • Resultat efter skatt uppgick till -41,0 Mkr (49,3), en minskning med 90,3 Mkr.
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,32 kr (0,04)
  • Antalet butiker uppgick till 93 jämfört med 101 butiker föregående år

Väsentliga händelser under och efter kvartalet

• Den 23 mars 2021 beviljades Rizzo Group företagsrekonstruktion. Som rekonstruktör utsågs Erik Selander, Advokatfirma DLA Piper. Rekonstruktionen kan som längst pågå i 12 månader. Den 29 december beviljades Bolaget en fjärde rekonstruktionsperioden av maximalt fyra perioder. Bolaget har även ansökt om och beviljats ackordsförhandling vilken kommer att hållas i Stockholms tingsrätt den 24 januari 2022. Det här är den andra företagsrekonstruktionen som Bolaget genomgår. Den andra företagsrekonstruktionen är till stor del en effekt av stora försäljningstapp i samband med den pågående Coronapandemin i Sverige och Norge, restriktioner kopplat till pandemin samt att statliga stöd och anstånd försenats eller inte varit tillräckliga för att täcka Bolagets effekter från inkomstbortfallet. Bolaget ser nu att kunderna börjar återkomma och att försäljningen därmed återhämtar sig successivt. Bolaget är i väsentlig utsträckning beroende av att konsumenter och konsumtionen snabbt återgår till det normala. Det är svårbedömt hur lång tid det tar innan Bolaget är tillbaka på normala försäljningsnivåer.
  • Bolaget har under föregående räkenskapsår ingått ett avtal med Global Corporate Finance (GCF), om att via nyemissioner få tillgång till upp till 6 MUSD under 30 månader. Enligt avtalet kan bolaget ensidigt påkalla investeringar i utbyte mot aktier av serie B i bolaget. Bolaget genomförde den 14 december 2021 en riktad nyemissionen på grund av att Bolaget påkallat den första investeringstranchen enligt tilläggsavtalet uppgående till 4 000 000 aktier av serie B.
  • Den 22 juni 2021 ingick Bolaget ett finansieringsavtal med Archelio Capital AG om ca 12,2 Mkr, enligt vilket Rizzo Group äger ensidigt rätt att som återbetalning påkalla kvittning av lånet i utbyte mot aktier av serie B i bolaget till en teckningskurs om 1 kr per aktie (efter den omvända spliten). Den 13 oktober 2021 meddelade Bolaget att man genomfört nyemission i syfte att kvitta lånet.
  • Den 28 september 2021 ingick Bolaget ett låneavtal med Zenith Management AB på 30,0 Mkr, enligt vilket Rizzo Group äger ensidigt rätt att som återbetalning påkalla kvittning av lånet i utbyte mot aktier av serie B i bolaget till en teckningskurs om 0,50 kr per aktie inom 2 år.
  • Under kvartalet har den tillfälliga butiken i Fältöversten stängts, det skedde i september. I januari 2022 stängdes Rizzobutiken på Kungsgatan i Stockholm.

VD-kommentar till utvecklingen

Bokslutsårets första kvartal innebar en sämre utveckling än vad vi hade förutspått. Under motsvararande period 2020, kördes en långdragen kampanj med 50-70% rabatt, vilket gav en bättre försäljning under 2020 än vad vi kunde prestera under Q1 2021 (september-november).

Höstens försäljning och kundtrafik har stegvis utvecklats positivt och november blev den bästa månaden under kvartalet. Kundtrafiken har stegvis ökat och vi ser att resandet började att ta fart från låga nivåer under hela hösten.

Att bedriva detaljhandel under rekonstruktion är tufft och svårt. Eftersom rekonstruktion innebär att alla inköp ska göras enligt kontantprincipen så betalas alla produkter innan de kan säljas ut till konsument.  Det innebär ett kassaflöde som blir helt bakvänt och som skapar stora problem då det gäller att kunna bygga upp och öka varulagret. Den problematiken ökar i takt med att efterfrågan ökar vilket innebär ett moment 22. Då försäljningen ökar kraftigt kan bolaget inte fylla upp med tillräckligt med produkter eftersom vi inte kan göra större inköp än vad vår kassa medger.  Där vi har kunnat fylla upp med varor har ökningen av försäljningen varit markant.

Koncernen sliter hårt med att ta sig igenom rekonstruktionen och under december månad har vi lämnat in ansökan om ackordsförhandling i Stockholms Tingsrätt. Den 24 januari kommer våra borgenärer och Tingsrätten att ta ställning till vårt ackordsförslag.

Vi har god förhoppning om att få ett positivt beslut så att vi en gång för alla kan fortsätta vårt arbete med att implementera och fullfölja vår strategiplan som pga. av pandemin – fortsatt inte är på plats.

Det enorma engagemanget och kämpainsatserna från våra medarbetare – ger oss som ledningen både motivation och energi att envist kämpa vidare för att vända från en lång period av moll till dur. En utveckling vi fortsatt hoppas ska ske under vårkanten och sommaren. En vår och sommar som förhoppningsvis innebär en befrielse från pandemin.

Stockholm januari 2022

Lars Fins
VD och koncernchef

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Lars Fins försorg, för offentliggörande den 14 januari 2022 kl. 08.00 CET.

Rizzo Group AB, Linnégatan 89 C, 104 50 Stockholm