DELÅRSRAPPORT Q1 SEPTEMBER 2023 – NOVEMBER 2023

OMSÄTTNINGEN ÖKADE MED 20 PROCENT I FÖRSTA KVARTALET FÖR JÄMFÖRBARA ENHETER

FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER 2023 NOVEMBER 2023

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 52,1 MSEK (48,5), en ökning med 3,6 MSEK och 7,5 procent. För jämförbara enheter ökade omsättningen med 20 procent
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 49,6 procent (65,3)
  • Bruttomarginalen har föregående år påverkats avseende försäljningen av butiker och en normaliserad marginal föregående år uppgick till cirka 49 procent.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -15,8 MSEK (-1,3), en försämring med 14,5 MSEK där föregående års resultat påverkats positivt avseende försäljning av butiker.
  • Resultat efter skatt uppgick till –39,7 MSEK (-32,6)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning, uppgick till -0,02 kr (-0,24)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Den 21 september valdes Christian Karlsson in som ny styrelseledamot som ersättare för tidigare avgående styrelseledamot Dennis Jansén.

• Den 10 november lanserade bolaget en ny väskkollektion, Vezzano, samt inledde ett samarbete med Carolina Gynning som ansiktet utåt för detta nya varumärke.

• Bolagets huvudägare Zenith Management AB har utökat tidigare utfärdad kapitaltäckningsgaranti till totalt 48 MSEK av vilken 47,2 MSEK utnyttjats i form av aktieägartillskott per 30 november.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Den 22 december 2023 meddelade Bolaget att man ingått ett nytt bankavtal med Nordea som innebär att Bolagets nuvarande finanseringsupplägg med Nordea förlängs med i allt väsentligt samma villkor som tidigare. Avtalet innebär ett lån om 57,5 MSEK samt en checkkredit om 40 MSEK. Det nya bankavtalet löper ut den 31 december 2024.

• Den 25 januari 2024 valdes Eva Lindvik samt Jimi Tadi in som nya styrelseledamöter på årsstämman. Tidigare styrelseledamot Jarle Gundersen och arbetstagarledamot Christina Nilsson hade avsagt sig omval.

VD-kommentar till utvecklingen

I en fortsatt utmanande marknad och bolagssituation fortsätter vi att visa positiv försäljningsutveckling. Vår försäljning har ökat med 7,5 procent i kvartalet jämfört med föregående år, 20% för jämförbara enheter. Vi har lyckats bibehålla en god marginal (49,6), trots en prispressad marknad och en låg andel egna varumärken.

Det första kvartalet präglades av en fortsatt för låg varuförsörjning och vi saknade både volymer inom egen produktion, kategorier och enskilda varumärken som är viktiga för affären. Arbetet med att öka andelen egna varumärken har varit ett av fokusområdena sedan genomförandet av nyemissionen i juni. Trots utmaningar med sen orderläggning och leveranser kunde vi lansera helt nya kollektioner för Rizzo, RBYR och Vezzano samt skinnhandskar under varumärket Rizzo under de två sista veckorna av kvartalet. Kollektionerna bidrog direkt till en positiv andelsökning och utgjorde 25% av den totala försäljningen under november (43% av omsättningen om vi exkluderar RES som kategori) samt en positiv effekt på bruttomarginalen som är en nyckelfaktor för lönsamhet.

Vezzano hade en stark lanseringsvecka och fick en omedelbar effekt i försäljningen av den nya kollektionen som lanserades i samarbete med Carolina Gynning. Samarbetet och kollektionen lockade in nya kunder samt gav positiv publicitet och uppmärksamhet i media och sociala nätverk.

Handskar är en av våra viktigaste kategorier och när vi väl fick in dem i november så ökade vi omsättningen i november med 77% mot föregående år, på enbart handskar.

Vår e-handelsförsäljning har vuxit med 28% under kvartalet, där Morris.no har bidragit med en ökning på 66% jämfört med förra året. Vi har dock fortfarande en alldeles för låg omsättning totalt sett i e-handeln, där vi behöver bredda vårt sortiment när det kommer till varumärken och kategorier samt investera i trafikdrivande aktiviteter för att locka in fler kunder.

Second Hand-väskor är ett relativt nytt affärsområde för oss där vi erbjuder våra kunder möjligheten att välja ett mer hållbart och attraktivt alternativ till nya väskor. Under kvartalet utgjorde Second Hand-väskor 1,4% av vår totala försäljning, vilket betyder att 4 400 unika köp bestod av begagnade väskor i stället för nya.

Morris i Norge har haft en fortsatt stark försäljningsutveckling och visar en tillväxt i Q1 på 25% i jämförbara butiker.

Trots att bolaget har ökat sin försäljning under det senaste kvartalet så är resultatet fortfarande negativt. Bolaget har inte tillräckligt med finansiella resurser för den marknad- och inköpskapacitet som behövs för att bolaget, butikerna och e-handel ska kunna nå sin fulla potential samtidigt som det är en extra hård konkurrens om konsumentens plånbok och uppmärksamhet just nu.

Vi har fortsatt kostnadsfokus för att anpassa oss till marknadens förändringar samt vår bolagssituation och arbetar hårt för att förbättra vårt resultat. En del av arbetet handlar om att kontinuerligt se över och utvärdera våra butikers prestationer och i februari kommer vi att stänga två butiker i Sverige (Hudiksvall och Kalmar).

Bolaget arbetar aktivt med att hitta en hållbar lösning som ska ge bolaget rätt förutsättningar för att nå den potential som finns, kopplat till varumärken, positionering, butiksnät, expertis, medarbetare och kunder. Samtidigt jobbar vi vidare med den dagliga driften under ansträngda ekonomiska förhållanden.

Stockholm 30 januari 2024

Helena Morland

VD och Koncernchef

För vidare information, vänligen kontakta:
Helena Morland, VD, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: helena.morland@rizzogroup.se

Björn Stål, CFO, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: bjorn.stal@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2024 kl. 8:30 CET.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 61 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 160 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
info@rizzogroup.se