DELÅRSRAPPORT Q3 MARS 2023 – MAJ 2023

TREDJE KVARTALET MARS 2023 – MAJ 2023

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 46,8 MSEK (78,5) en försämring med -31,7 MSEK.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 40,6 procent (51,2), en minskning med -10,6 procentenheter.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -16,2 MSEK (-13,8), en ökning med 3 MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -38,4 MSEK (-38,8).
  • Periodens resultat uppgick till -38,4 MSEK (-40,6).
  • Resultat per aktie före utspädning, kvarvarande verksamhet uppgick till -0,07 kr (-0,30).

RÄKENSKAPSÅRET SEPTEMBER 2022 – MAJ 2023

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 153,6 MSEK (173,7) en försämring med -20,1 MSEK.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 46,4 procent (49,9), en minskning med -3,5 procentenheter.
  • Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -47,9 MSEK (22,1).
  • Resultat efter skatt uppgick till -123,9 MSEK (-12,2).
  • Periodens resultat uppgick till -123,9 MSEK (13,2).
  • Resultat per aktie före utspädning, kvarvarande verksamhet uppgick till -0,22 kr (0,10).
  • Antalet butiker uppgick till 62 jämfört med 92 butiker föregående år. Minskningen avser i huvudsak avyttrad verksamhet.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• Den 29 mars offentliggör Bolaget ett prospekt i samband med företrädesemission och upptagande till handel av nyemitterade aktier

• Den 1 april ingår Bolaget ett låneavtal, ett garantiavtal och ett ändringssavtal till ett låneavtal

• Den 5 april ingår Bolaget ytterligare ett garantiavtal i Bolagets pågående företrädesemission

• Den 6 april offentliggör Bolaget ett tilläggsprospekt avseende företrädesemissionen och upptagande till handel av nyemitterade aktier

• Den 14 april offentliggör Bolaget ett preliminärt utfall i företrädesemissionen och styrelsen beslutar om förlängning av teckningsperioden

• Den 28 april offentliggör Bolaget ett preliminärt utfall i företrädesemissionen, att villkor i ett bankavtal justerats och beslut om ytterligare förlängning av teckningsperioden

• Den 12 maj offentliggör Bolaget ett preliminärt utfall i företrädesemissionen och styrelsen beslutar om ytterligare förlängning av teckningsperioden

• Den 26 maj offentliggör Bolaget preliminärt utfall i företrädesemissionen som utvisar att den lägsta gränsen i företrädesemissionen nu har uppnåtts

• Den 30 maj offentliggör Bolaget slutligt utfall i företrädesemissionen och den nya emissionen

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Den 13 juni meddelar Bolaget att man utser ny VD och förändringar inom styrelsen. Helena Morland, tidigare Vice VD utses till ny VD med tillträde omgående. Jonas Blomqvist, tidigare Vice Styrelseordförande, övertar ordförandeposten från Tommy Jacobsonsom som är kvar i styrelsen, men som ledamot.

• Den 30 juni meddelar Bolaget att antalet aktier och röster har ökat med 215 861 040 till följd av att styrelsen beslutat att genomföra en nyemission av B-aktier om högst cirka 32 MSEK till Zenith Management.

• Den 3 juli meddelar Bolaget att man ingår ett nytt bankavtal med Nordea om villkor och förutsättningar för förlängningen av Bolagets krediter. Det nya bankavtalet löper ut den 31 dec 2023.

• Den 5 juli kallar bolaget till extra bolagsstämma tillika andra kontrollstämma den 31 juli 2023.

• Den 10 juli meddelar Bolaget att man har upprättat och låtit revisor granska Bolagets andra kontrollbalansräkning per den 31 maj 2023 inför Bolagets andra kontrollstämma per den 31 juli 2023. Kontrollbalansräkningen utvisar att Bolagets eget kapital uppgår till 11 193 000 kronor vilket innebär att aktiekapitalet återställts.

• Den 12 juli kallar bolaget till extra bolagsstämma den 14 augusti i syfte att uppdatera bolagsordning och minska aktiekapitalet.

VD-KOMMENTAR TILL UTVECKLINGEN

Kvartalet har uteslutande handlat om daglig drift med fokus på försäljning och varuförsörjning för att säkerställa att vi genom en lyckad nyemission, direkt kan skapa bra förutsättningar för att få bolaget i rätt riktning. Den 30 maj stängde vi nyemissionen och det har bidragit till ett förnyat förtroende hos leverantörer och partners som är viktigt för bolagets framtida drift. Arbetet och genomförandet av nyemissionen har gjort att vi kan gå in i en högsäsong med klart bättre förutsättningar än tidigare.

Konsignationsupplägget har fortsatt gjort det möjligt att varuförsörja våra butiker utan att binda något större kapital och står under kvartalet för ca 90% av den totala omsättningen.

Att vi minskar i nettoomsättning från föregående år handlar främst om avyttrade butiker och att vi inte har kunnat haft en normal varuförsörjning eftersom bolaget har befunnit sig i ett osäkert läge.

Att bruttovinsten är lägre än förgående år beror främst på avsaknad av egna varumärken, att konsignationsupplägget ger oss en generellt lägre marginal samt utförsäljningen av Don Donna och Handskmakaren.

Vi ser en ökad efterfrågan inom res under den senare delen av kvartalet och vi har jobbat hårt för att säkerställa att vi har starka och bra erbjudanden inför kommande högsäsong. Morris i Norge visar en positiv försäljningsutveckling och det är glädjande att se hur snabbt vi kan påverka försäljningen när vi får möjlighet att fylla på med mer och rätt varor.

I övrigt har kvartalet handlat om att få i gång vår egenproduktion där vi har valt att ha våra inköpare på plats hos våra leverantörer för att effektivisera processer och minska ledtider. Detta har säkrat leveranser för sommaren och hösten när det kommer till våra egna varumärken.

Det har varit en intensiv och tuff period och jag är oerhört stolt över vad vi som team har åstadkommit tillsammans genom hårt arbete och en kreativ höjd utöver det vanliga. Jag tror fortsatt starkt på vår position och det vi levererar dagligen till våra kunder. Jag och mina medarbetare kommer att fortsätta driva bolaget vidare mot en mer hållbar och lönsam affär.

Stockholm 31 juli 2023

Helena Morland

VD och Koncernchef

För vidare information, vänligen kontakta:
Helena Morland, VD, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: helena.morland@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 31 juli 2023 kl. 08:00 CET.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 62 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
info@rizzogroup.se