DELÅRSRAPPORT SEPTEMBER 2008–MAJ 2009

TREDJE KVARTALET MARS–MAJ 2009 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 161,0 Mkr (179,1) • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,2 procent (56,8) • Resultat före av- och nedskrivningar var -33,6 Mkr (-19,8) • Resultat efter skatt uppgick till -35,3 Mkr (-33,1) • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -35,3 Mkr (-55,4) • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,37 kr (-0,54) PERIODEN SEPTEMBER 2008–MAJ 2009 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 592,2 Mkr (659,1) • Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,8 procent (59,2) • Resultat före av- och nedskrivningar var -22,9 Mkr (27,2) • Resultat efter skatt uppgick till -53,5 Mkr (-9,9) • Resultat efter skatt inklusive avvecklad verksamhet uppgick till -53,5 Mkr (-51,8) • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,57 kr (-0,16) VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN • Positiv försäljningsutveckling för Accentkedjan jämfört med föregående år. Fortsatt svag utveckling för Morriskedjan. • Vid extra bolagsstämma den 8 maj fattades bland annat beslut om en finansiell omstruktureringsplan för att stärka likviditeten och bolagets egna kapital, samt val av nya styrelseledamöter; Elisabeth Morris och Ulf Eklöf. VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN • Emissionen avslutad vilket innebär en likviditetsförstärkning på cirka 42 Mkr och förstärkning av bolagets egna kapital med cirka 101 Mkr. • Fortsatt positiv försäljningsutveckling i juni för Accentkedjan, framför allt i Sverige. • Beslut om kraftfulla insatser för att åtgärda olönsamma butiker. • Ytterligare minskning av personalkostnader i centrala funktioner med 15 procent beslutad i juni. Samtidigt fortgår neddragning av antal timmar i butik.