DELÅRSRAPPORT SEPTEMBER 2009–FEBRUARI 2010

ANDRA KVARTALET DECEMBER 2009–FEBRUARI 2010 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 232,9 Mkr (222,0). • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,2). • Resultat före av- och nedskrivningar var 8,6 Mkr (2,5). • Resultat efter skatt uppgick till 2,0 Mkr (-13,5). Resultatförbättringen i den underliggande verksamheten, rensat för positiv valutapåverkan avseende realiserade valutaterminer föregående år, var 18,7 Mkr till följd av högre omsättning och lägre kostnadsnivå. • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,00 kr (-0,14). PERIODEN SEPTEMBER 2009–FEBRUARI 2010 • Koncernens nettoomsättning uppgick till 443,9 Mkr (431,2). • Bruttovinstmarginalen uppgick till 56,7 procent (56,4). • Resultat före av- och nedskrivningar var 17,5 Mkr (10,7). • Resultat efter skatt uppgick till 2,4 Mkr (-18,2). Resultatförbättringen i den underliggande verksamheten, rensat för positiv valutapåverkan avseende realiserade valutaterminer föregående år, var 32,9 Mkr till följd av högre omsättning och lägre kostnadsnivå. • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,00 kr (-0,19). VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET • Samtliga koncept ökade sin försäljning för jämförbara enheter jämfört med samma kvartal föregående år, bäst utveckling noterar Rizzo +18 procent och Morris +13 procent. • Det av styrelsen beslutade åtgärdsprogrammet för att skapa kostnadseffektivitet och lönsamhet löper på enligt plan, cirka 19 Mkr har redan säkerställts under innevarande räkenskapsår och har positiv resultatpåverkan i huvudsak från och med januari 2010. • Under februari slutfördes arbetet med att samordna hela den norska accessorverksamheten under varumärket Morris. Omprofileringen har gått enligt plan och direkt medfört en positiv effekt i försäljningen samt kostnadsbesparingar. • Sju butiker har planenligt avvecklats under kvartalet. VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET • Koncernen visar en positiv försäljningstillväxt under inledningen av tredje kvartalet inom samtliga kedjor. Till och med den 29 mars noterar koncernen totalt en försäljningsökning med 8 procent i jämförbara enheter jämfört med föregående år. • Under våren har ett omfattande konceptarbete inom affärsområde Accessoarer genomförts med inriktning på butik, sortiment och kommunikation. Som ett första steg kommer en testbutik att vara klar i september 2010. Hela konceptutvecklingen beräknas vara genomförd i alla butiker under kalenderåret 2011. • Nytt låneavtal avseende finansiering och nya finansiella åtaganden har ingåtts med moderbolagets största långivare Swedbank. • Förslag om riktad emission av konvertibellån framläggs till extra bolagsstämma den 30 mars 2010. ”Vi ser tydliga effekter av vårt förändringsarbete både i form av ökad försäljning, mycket väl mottagen omprofilering i Norge och en kraftig resultatförbättring”, säger Susanne Börjesson, VD i Venue Retail Group. VD-KOMMENTAR TILL UTVECKLINGEN Koncernens samtliga tre kedjor fortsatte visa försäljningsökningar under det andra kvartalet jämfört med föregående år. Särskilt glädjande är utvecklingen i Norge, då vi under kvartalet genomfört stora förändringar i sortiment och omskyltningar av alla accessoarbutiker till Morris. Vi har fått mycket bra respons på ompositioneringen och ökade med 13 procent under kvartalet. Med en accessoarkedja i Norge ser vi väsentliga fördelar och synergier vad gäller flera led i kedjan från inköp till försäljning. Även Rizzo visade tvåsiffrig tillväxt, med början i en stark decemberförsäljning som fortsatte in i januari och februari, såväl i de egna Rizzobutikerna som i varuhuskonceptet. Accent Sverige ökade sin försäljning något jämfört med föregående år och hade starkare efterfrågan än tillgång på vissa eftertraktade vintervaror. Resultatet för kvartalet är klart bättre, och framförallt positivt, jämfört mot föregående år. Den kalla vintern och ett svåröverskådligt konsumtionsmönster innebar att vi hade en längre rea än planerat vilket gjorde att bruttomarginalerna stannade på en nivå som är lägre än vi bör ha. Sammantaget konstaterar jag att den underliggande verksamheten och utvecklingen är på helt rätt väg. Vårt målmedvetna arbete att komma tillrätta med butiksnätet, som en del i det pågående åtgärdsprogrammet, ger resultat. Under kvartalet har vi stängt sju butiker, som var olönsamma eller ogynnsamt dubbeletablerade, och vi fortsätter utvärdera och effektivisera butiksdriften. Med en stabil plattform av sund butiksrörelse bedömer jag att vi nu kommer in i en fas där vi också börjar söka aktivt efter nyetableringar i bra affärslägen. Vi ser fortsatt potential att växa främst i storstadsregionerna i Sverige. En stor del av den stabila försäljningsutvecklingen bedömer jag kommer från det arbete som genomförs för att skapa alltmer engagerade butiksmedarbetare. Vi har en snabbare dialog kring varje butiks utveckling och kundbemötande, vilket jag är övertygad bidrar till självförtroende och sporrar till fortsatt aktivt försäljningsarbete och bra service. Vi vet alla att det slutligen är i butikerna resultaten skapas och vi implementerar nu ett genomgripande konceptutvecklingsarbete för våra butiker inom accessoarsegmentet – först i en testbutik i höst. Under 2011 väntas alla butiker omfattas av det nya konceptet i fråga om butiksuttryck, kommunikation och sortiment. Sammanfattningsvis har vi inom Venue Retail Group tagit oss igenom en stor del av vårt grundläggande förändringsarbete, och vi fortsätter på den inslagna vägen med fokus på att förbättra försäljningsarbetet och stärka våra bruttomarginaler men utan att göra avkall på en hård kostnadskontroll. Försäljningen under inledningen av det tredje kvartalet har börjat bra, och vi ser fram emot en vår som bidrar till stark köpglädje i våra butiker i Norden. Stockholm den 30 mars 2010 Susanne Börjesson VD Venue Retail Group