DELÅRSRAPPORT SEPTEMBER 2012–MAJ 2013

Fortsatt TILLVÄXT – Negativa valutaeffekter tynger resultatet

Tredje kvartalet mars–Maj 2013

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 178,2 Mkr (168,7). Antalet butiker uppgick till 121 jämfört med 117 butiker motsvarande kvartal föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,9 procent (57,5).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var -6,0 Mkr (5,2). Negativa valutaeffekter påverkar resultatet med -7,2 jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
  • Resultat efter skatt uppgick till -11,3 Mkr (-0,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,39 kr (-0,03).

Perioden september 2012–maj 2013

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 624,5 Mkr (612,3).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 56,5 procent (57,6).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var 38,1 Mkr (55,5). Negativa valutaeffekter påverkar resultatet med -11,8 jämfört med motsvarande period föregående år.
  • Resultat efter skatt uppgick till 18,8 Mkr (33,5).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 2,31 kr (4,27).

Väsentliga händelser under kvartalet

• Koncernens totala försäljning i jämförbara enheter ökade med 5 procent medan försäljningen i den svenska verksamheten ökade med 6 procent, vilket var bättre än marknaden enligt tillgänglig branschstatistik.
  • Antal butiker ökade under kvartalet från 119 till 121. Ytterligare åtta butiker är kontrakterade för öppning under perioden juli tom september 2013. Detta innebär att koncernen kommer att ha utökat butiksbeståndet från 117 till 128 butiker under räkenskapsåret 2012/2013.

Väsentliga händelser efter kvartalet

• Försäljningsutvecklingen under juni fram till dagens datum har varit positiv och fortsatt bättre än för motsvarande månad föregående år.
  • Bra försäljningsutveckling, men negativ valutaeffekt och kostnader för framtidssatsningar belastar det tredje kvartalet. Vi arbetar på enligt plan och öppnar åtta nya butiker inom de närmaste månaderna. Samtidigt fortsätter vi aktivt söka fler nya butikslägen i linje med våra tillväxtambitioner, säger Susanne Börjesson VD Venue Retail Group.

VD-kommentar till utvecklingen
Det tredje kvartalet var ännu ett kvartal då Venue Retail Group ökade sina intäkter både totalt sett och i jämförbara enheter. Trots att varken vädret eller marknadsklimatet har varit optimalt för vår del av detaljhandelssektorn fortsätter vi stärka vår position på marknaden med ökade andelar. Det är naturligtvis något vi är nöjda med.

Bruttovinsten var i nivå med föregående år, exklusive negativa valutaeffekter. Marginalen påverkades även av en högre grad av kampanjaktivering inom Rizzo, den av våra kedjor där konsumtionen påverkas starkast av vädret. Sammantaget innebar det att kvartalets underliggande resultat jämfört med motsvarande kvartal föregående år var stabilt, rensat för netto drygt 7 Mkr i negativ valutapåverkan. Vidare påverkar våra långsiktiga investeringar i verksamheten kostnadsutvecklingen.

Venue Retail Group har tydligt tillväxtfokus och ska fortsätta växa med god kostnadskontroll. I mars kommunicerade vi att vi hade åtta butiker kontrakterade för öppning under räkenskapsårets andra halvår och vi har sedan dess öppnat en Accentbutik i Skövde (i slutet av mars) och en Rizzo-butik på Frölundatorg (i slutet av maj). Nu har vi ytterligare två butiker kontrakterade – en Rizzobutik i Allum utanför Göteborg och en Accentbutik på Kungsgatan mitt i centrala Stockholm.

Under kvartalet avslutade vi en av våra stora utbildningssatsningar inom ledarskap och säljträning för alla butikschefer och säljare i koncernen. Jag ser fram emot att se fortsatta förbättringar i kundupplevelsen, vilket bidrar till högre konverteringsgrad och ökad försäljning i våra butiker framöver.

För att summera kvartalet konstaterar jag att försäljningen fortsätter utvecklas positivt och över marknadssnittet. Resultatet belastas av negativa valutarörelser gentemot den norska kronan, ogynnsam effekt omräkning av orealiserade valutaterminer till verkligt värde jämfört med föregående år och kostnader i linje med strategin för bolagets tillväxtsatsningar. Vi är självklart inte nöjda med resultatet, men mot bakgrund av de faktorer som påverkat kvartalet får utfallet ändå betraktas som godkänt. Blickar vi fram mot det fjärde kvartalet hade vi föregående år en negativ påverkan relaterad till valutaterminer på -18,0 Mkr, vår bedömning idag är att motsvarande effekt, baserad på dagens valutakurser, kommer att bli marginell årets sista kvartal.

Våra tillväxtambitioner är fortsatt höga och vi arbetar målmedvetet på enligt vår plan för att öka försäljningen både i befintliga butiker och genom utökat antal butiker. Samtidigt fortsätter vi aktivt söka efter attraktiva nya butikslägen. Närmast ser vi fram emot alla butiksöppningar som sker under fjärde kvartalet.

Stockholm den 27 juni 2013
Susanne Börjesson
VD, Venue Retail Group

Informationen i denna rapport är sådan som Venue Retail Group ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 juni 2013 kl 15.00.

Vid frågor vänligen kontakta:
Susanne Börjesson, VD, telefon 08-508 99 253 eller 0701-90 11 53
Staffan Gustafsson, CFO och vVD, telefon 08-508 99 244 eller 070-889 92 44