DELÅRSRAPPORT SEPTEMBER–NOVEMBER 2013

SNABBT INTEGRERAT FÖRVÄRV – TUFF MARKNAD

FÖRSTA KVARTALET SEPTEMBER–NOVEMBER 2013

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 216,5 Mkr (206,6). Antalet butiker uppgick till 156 jämfört med 119 butiker motsvarande kvartal föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 59,7 procent (61,7) beräknad enligt ny redovisningsprincip. Enligt tidigare princip var motsvarande siffror 56,3 procent (58,7).
  • Resultat före av- och nedskrivningar var 4,7 Mkr (23,0). Integrationskostnader till följd av förvärvet av Deco Bags samt negativ valutaeffekt från svagare norsk krona belastar resultatet med 6 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick till -2,4 Mkr (16,6).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,30 kr (2,04).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER KVARTALET

• I enlighet med avtal ingått den 26 augusti 2013 om förvärv av accessoarkedjan Deco Bags med 27 butiker skedde tillträde den 1 oktober 2013. En snabbare integration än förväntat innebär att förutsättningarna för ett positivt resultatbidrag under räkenskapsåret är goda.
  • Förändrad redovisningsprincip för beräkning av bruttovinst införd, se vidare sid 9.
  • Till årsstämman den 16 januari föreslår styrelsen en utdelning om 0,25 kr/aktie (1,50).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET

• Försäljningen i jämförbara enheter under december minskade totalt för koncernen med 11 procent (varav 3 procentenheter är relaterat till en svag norsk krona) och i Sverige med 10 procent jämfört med föregående år. Den milda väderleken ledde till en svag efterfrågan på varmfordrade produkter vilket påverkade såväl försäljning som bruttomarginal negativt.
  • E-handelsprojekt löper enligt plan, lansering under april månad.

Vi levererar ett resultat som är belastat av en hög andel nya butiker, allmänt svag konsumtion, negativa valutaeffekter och integrationsarbete. Vi är inte nöjda med utfallet, även om vi har tydliga förklaringar. Positivt är att konverteringsgraden ökar och att vår största strategiska varugrupp reseeffekter utvecklas bäst. Efter att integrationen av Deco Bags genomförts på mycket kort tid kan vi nu fokusera fullt ut på att snabbt nå synergier under innevarande räkenskapsår, säger Susanne Börjesson, VD i Venue Retail Group.

VD-KOMMENTAR TILL UTVECKLINGEN

En resultatförändring som är negativ relativt föregående år kan vi aldrig vara nöjda med. Det finns förklaringar till det, som ett uteblivet vinterväder och lägre besöksfrekvens i handeln generellt. Det är faktorer som vi inte kan styra över. Vi fokuserar istället på det som vi själva kan påverka. Vi har jobbat stenhårt med integrationen av Deco Bags, med gott resultat, och vi ska delvis möta ett förändrat köpbeteende genom vår planerade e-handelssatsning som snart möter kunden. Vi rustar för, och är förberedda på, en tuff marknad där vi ska tillhöra vinnarna.

Den 1 oktober 2013 genomförde vi förvärvet av accessoarkedjan Deco Bags och vid kvartalets slut, på mindre än två månader, var merparten av hela integrationsarbetet genomfört med omskyltning, nya kassasystem och gemensam varuförsörjning. Det var till och med snabbare än vår förväntan. Vi har idag därmed ett drygt tjugotal nya Accentbutiker i koncernen, och en betydligt bättre geografisk täckning än tidigare. Jag är stolt över hur snabbt arbetet gått – oro och osäkerhet gör att en organisation tappar fokus – nu kan vi rikta all kraft framåt. Tillsammans med tillskottet av flera nya enskilda butiker är förvärvet ett led i att stärka Venue Retail Groups långsiktiga konkurrenskraft och lönsamhet.

Vi hade under kvartalet en extraordinärt hög andel nya butiker (35 av totalt 156 butiker), som ännu inte är helt intrimmade och som under en inledande fas drar mer kostnader än genererar försäljning. De nya butikerna utvecklas åt rätt håll.

Höstmånaderna september-november, som i vårt fall innebär det första kvartalet i det nya räkenskapsåret, var försäljningsmässigt tuffa till följd av det mycket milda vädret och allmänt låg konsumtion. Förskjutningen i varugruppsmixen, med lägre andel varmfodrade produkter, påverkade både försäljning och bruttovinst. Vidare hade vi en negativ valutaeffekt från den norska kronan i kvartalet som belastade såväl försäljning som bruttomarginal samt kostnader för integrationen av Deco Bags. Utöver det bedömer vi att rörelsens löpande kostnader är på en stabil nivå. Försäljningen i december blev svagare än föregående år, främst förklarat av fortsatt milt väder, svag norska krona och att vi hade en stark försäljningsökning framförallt i Sverige i december föregående år.

Vi är självklart inte nöjda att vi levererar ett sämre resultat än föregående år. Det finns tydliga förklaringar och vi fortsätter driva verksamheten framåt. Marknaden är, och kommer vara, tuff – och vi är övertygade om att vi rustar oss på rätt sätt. Att besöksantalet fortsätter vara lågt har vi räknat med, om än inte i den här utsträckningen, och vi har arbetat målmedvetet med att förbättra kundupplevelsen för att öka både konverteringsgrad och snittköp. Det är glädjande att se att dessa nyckeltal förbättras och att vår största strategiska varugrupp reseeffekter utvecklas bäst. Rizzo har i dagarna uppnått bäst resultat vad gäller kundbemötande i en landsomfattande extern mätning av över hundra butikskedjor i Sverige, vilket visar att de satsningar vi gjort på utbildning och ledarskap i butik ger resultat.

Under våren lanserar vi vår e-handel och en ny webb vilket vi ser som ett bra och nödvändigt komplement och en viktig del för att driva trafik till våra butiker. Sammanfattningsvis genomför vi satsningar enligt plan: nya butiker, bättre butiker, högre service. Efter en mycket väl genomförd integration av Deco Bags fokuserar vi på att snabbt nå synergier under innevarande räkenskapsår. Under året som gick genomförde vi ett antal offensiva satsningar som vi nu ska säkerställa att de skapar värde för våra aktieägare.

Stockholm den 16 januari 2014

Susanne Börjesson
VD Venue Retail Group

Informationen i denna rapport är sådan som Venue Retail Group ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 januari 2014 kl 15.00.

VID FRÅGOR VÄNLIGEN KONTAKTA:
Susanne Börjesson, VD, telefon 08-508 99 253 eller 0701-90 11 53
Staffan Gustafsson, CFO och vVD, telefon 08-508 99 244 eller 070-889 92 44