Första dag för handel efter sammanläggning av aktier 100:1 samt gällande utdelningspolicy

Från och med idag den 9 maj 2012 handlas aktierna i Venue Retail Group AB (publ) efter genomförd sammanläggning, där 100 aktier lagts samman till 1 aktie. Från och med den 18 juli 2012 kan Venue Retail Group åter besluta om vinstutdelning. Venue Retail Groups utdelningspolicy är att koncernen långsiktigt ska dela ut 50 procent av resultatet efter skatt, om bolagets situation så tillåter.

Vid årsstämma i Venue Retail Group den 17 januari 2012 beslutades att genomföra en sammanläggning av bolagets aktier 1:100, innebärande att 100 aktier läggs samman till 1 aktie. Efter genomförd sammanläggning uppgår antalet aktier i Venue Retail Group till 8 127 026, varav 300 A-aktier och 8 126 726 B-aktier.

Med stöd av årsstämmans bemyndigande har styrelsen fastställt avstämningsdagen för sammanläggningen till den 11 maj 2012.

Utdelningspolicy
I samband med 2009 års konvertibelemission minskades aktiekapitalet i Venue Retail Group, vilket bland annat medförde att vinstutdelning till aktieägarna inte kan ske utan Bolagsverkets tillstånd under en period som löper fram till den 17 juli 2012. Styrelsen står fast vid sin tidigare fastlagda ambition vad gäller koncernens utdelningspolicy enligt följande:

Venue Retail Group ska ha en stabil utdelningspolitik med en hög utdelningsandel. Det innebär att koncernen långsiktigt avser att dela ut 50 procent av resultatet efter skatt. Dock ska bolagets finansiella situation, investeringsbehov och utvecklingsmöjligheter beaktas vid förslag till utdelning.

Styrelsen avser att återkomma i frågan om eventuell vinstutdelning till aktieägarna inför den årsstämma som avses avhållas i januari 2013.

Mats Persson, styrelsens ordförande, telefon 070-511 46 36
Staffan Gustafsson, CFO och vVD, telefon 0708-89 92 44

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 9 maj 2012 kl 08.00

Venue Retail Group AB, Ringvägen 100, 11 tr, Stockholm

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.