Kommuniké från årsstämma i Venue Retail Group

Vid årsstämma i Venue Retail Group Aktiebolag (publ) den 17 januari 2012 fastställdes moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2010/2011. Stämman beslutade att årets vinst och balanserade vinstmedel ska överföras i ny räkning samt att styrelse och VD beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2010/2011. Stämman beslutade vidare om bemyndigande för styrelsen att besluta om riktad nyemission av aktier (utjämningsemission), ändring av bolagsordningen samt sammanläggning av aktier, allt för att kunna genomföra en sammanläggning av aktier, samt om bemyndigande för styrelsen att besluta om courtagefri försäljning av aktier.

Stämman beslutade att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret.

Stämman beslutade att antalet bolagsstämmovalda styrelseledamöter ska vara fem, utan suppleanter. För tiden intill slutet av nästa årsstämma omvaldes Ulf Eklöf, Tommy Jacobson, Christel Kinning och Mats Persson samt nyvaldes Jonas Ottosson till styrelseledamöter. Vidare beslutades att omvälja Mats Persson till styrelsens ordförande och Ulf Eklöf till styrelsens vice ordförande.

Stämman beslutade att till styrelsen ska utgå ett arvode om sammanlagt 825 000 kronor, varav 125 000 kronor till envar av de bolagsstämmovalda ledamöterna samt att styrelsens ordförande därutöver ska erhålla ytterligare 200 000 kronor. Arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade om förnyade riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag samt om valberedning i enlighet med valberedningens förslag.

Sammanläggning av aktier och courtagefri försäljning av aktier
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om att hundra (100) aktier ska läggas samman till en (1) aktie. För att kunna genomföra sammanläggningen bemyndigades styrelsen att, till och med den 30 juni 2012, besluta om riktad nyemission (utjämningsemission) av högst 99 A-aktier och högst 99 B-aktier. Vid fullt utnyttjande av bemyndigandet kommer bolagets aktiekapital att ökas med 27,72 kronor. Vidare beslutades, för att kunna genomföra sammanläggningen, att gränserna för bolagets antal aktier i bolagsordningen ska ändras. Styrelsen bemyndigades att bestämma avstämningsdag för sammanläggningen, vilken dock inte får infalla före den 13 april 2012 och inte heller senare än den 30 juni 2012.

Stämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att besluta om att erbjuda bolagets aktieägare med ett innehav som understiger hundra (100) aktier efter genomförd sammanläggning av aktier, att courtagefritt sälja sådana aktieinnehav. Styrelsens beslut om de detaljerade villkoren och tidplanen för ett sådant erbjudande får fattas senast den 31 oktober 2012. En förutsättning och villkor för detta bemyndigande är att sammanläggningen av aktier genomförts.

Mats Persson, styrelsens ordförande, telefon 070-511 46 36

Venue Retail Group AB, Ringvägen 100, 11 tr, Stockholm

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.