Kommuniké från extra bolagsstämma tillika första kontrollstämma i Rizzo Group AB (publ) den 23 juni 2021

STOCKHOLM (23 juni 2021) - Extra bolagsstämma tillika första kontrollstämma i Rizzo Group AB (publ) (”Bolaget”) hölls idag den 23 juni 2021. Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19-pandemin genomfördes stämman med enbart poströstning, utan fysiskt deltagande. Stämman beslutade att Bolaget ska fortsätta driften av verksamheten.

Stämman fattade i enlighet med styrelsens och valberedningens förslag, beslut i följande frågor:

• Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att Bolaget ska fortsätta driften av Bolagets verksamhet. Beslutet om fortsatt drift innebär att stämman ska sammankallas inom åtta månader från denna första kontrollstämma för att på nytt pröva frågan om Bolaget ska gå i likvidation (andra kontrollstämma).
  • Stämman beslutade att godkänna investeringsavtalet med Global Corporate Finance (”GCF”) som ingicks den 27 maj 2021, villkorat av bolagsstämmans godkännande, samt offentliggjordes samma dag. Enligt investeringsavtalet kan Bolaget ensidigt påkalla investeringar i utbyte mot aktier av serie B i Bolaget. Investeringarna kan påkallas i olika trancher genom riktade nyemissioner till GCF, motsvarande maximalt 6 000 000 USD under en period om 30 månader.
  • Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission av aktier mot kontant betalning och/eller betalning genom kvittning samt att därvid kunna avvika från aktieägarnas företrädesrätt. Syftet med bemyndigandet och motivet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska kunna ske är att möjliggöra för Bolaget att genomföra kapitalanskaffningar inom ramen för det investeringsavtal med GCF som ingicks den 27 maj 2021. Bemyndigandet ersätter inte det bemyndigande som styrelsen erhåll från årsstämman 2020.

Anders Arverud, CFO, tel: +46 (0)8 508 99 200, email: Anders.Arverud@rizzogroup.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 juni 2021 kl. 14:30 CEST.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor, skor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 101 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 420 medarbetare. För mer information, besök www.venueretail.com och www.rizzogroup.se.

Rizzo Group AB, Linnégatan 89 C, 104 50 Stockholm