Kommuniké från Wedins extra bolagsstämma

Vid extra bolagsstämma i Wedins Skor & Accessoarer AB idag fattades bland annat beslut om minskning av aktiekapitalet samt företrädesemission av aktier och teckningsoptioner.

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om emission av aktier och teckningsoptioner, varvid två befintliga aktier av serie A eller B berättigar till teckning av en ny aktie av serie B samt en teckningsoption av serie 2008/2009 berättigande till nyteckning av en aktie av serie B i bolaget, tillsammans en s.k. unit. Genom stämmans beslut ökar bolagets aktiekapital med högst 92 753 328 kronor genom utgivande av högst 30 917 776 aktier av serie B, envar med ett kvotvärde om tre kronor. Vidare beslutade stämman emittera högst 30 917 776 teckningsoptioner av serie 2008/2009 berättigande till teckning av högst 30 917 776 aktier av serie B i bolaget, envar med ett kvotvärde om tre kronor. Vid fullt utnyttjande av de utgivna teckningsoptionerna enligt serie 2008/2009 ökar bolagets aktiekapital med 92 753 328 kronor.

Beslutet om företrädesemissionen föregicks av att stämman i enlighet med styrelsens förslag beslutade om minskning av aktiekapitalet för förlusttäckning respektive avsättning till fri fond med sammanlagt 123 671 106 kronor. Syftet med minskningarna var att kunna genomföra den av stämman beslutade företrädesemissionen till en emissionskurs om 3 kronor.

Aktieägarna Varenne AB och Celox S.A. samt Originat AB, som tillsammans äger cirka 26 procent av antalet aktier i bolaget, har förbundit sig att teckna sin pro rata andel i emissionen. Därutöver har nyss nämnda personer åtagit sig att garantera emissionen upp till ett totalt belopp om cirka 68,6 miljoner kronor. Emissionen är därmed till fullo säkerställd.

Mer detaljerad information om villkor och tidsplan finns på www.wedins.se.

Stämman beslutade slutligen i enlighet med styrelsens förslag om emissionsbemyndigande som sammanfattningsvis innebär att styrelsen bemyndigas att, vid ett eller flera tillfällen före årsstämman 2008, fatta beslut om nyemission av aktier av serie B med bestämmelse om kvittning, och därmed avvika från aktieägarnas företrädesrätt, i syfte att möjliggöra ersättning till emissionsgaranterna i form av nyemitterade aktier i bolaget i anledning av den av stämman beslutade företrädesemissionen.

Mats Persson, styrelsens ordförande, telefon 070-5114636

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Wedins kan vara skyldig att offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 7 april kl 15.00.

Wedins Skor & Accessoarer AB, Gustavslundsvägen 143, 167 51 Bromma
Telefon 08-508 992 00 | Organisationsnummer 556540-1493 | www.wedins.se