• Rizzo Group AB/

Rizzo Group AB avyttrar rättigheterna till varumärkena Don Donna och Handskmakaren. Bolaget arbetar vidare med en kontrollbalansräkning och med att möjliggöra kortsiktig och långsiktig lönsamhet

STOCKHOLM (7 oktober 2022) – Rizzo Group AB (publ) ("Rizzo Group" eller "Bolaget") har idag ingått avtal med Bergendahl & Son Aktiebolag ("Köparen") om försäljning av rättigheterna till varumärkena relaterade till "Don Donna" och "Handskmakaren" ("Varumärkena"). Köpeskillingen uppgår till totalt 15 miljoner kronor. Bolaget arbetar vidare med att ta fram en kontrollbalansräkning och med att möjliggöra kortsiktig och långsiktig lönsamhet.

Som tidigare kommunicerats har Rizzo Group ingått en avsiktsförklaring (LOI) avseende ett fördjupat samarbete med Sajaco Nordic Holding AB ("Sajaco") i syfte att undersöka en finansieringslösning för Bolagets fortsatta drift ("Samarbetet") då Bolaget har en ansträngd likviditet. Avyttringen av Varumärkena är viktig för den fortsatta driften av Rizzo Group och för de pågående diskussionerna som förs med Sajaco. Bolaget och Sajaco arbetar för att få fram en helhetslösning för koncernen som skapar förutsättningar för långsiktig lönsamhet.

Rizzo Group behöver få till en långsiktig lösning inom den närmaste månaden för att hantera Bolagets likviditet och därmed Bolagets fortsatta drift.

Om Köparen

Köparen, Bergendahl & Son Aktiebolag med org. nr 556342-7664, är ett familjeägt svenskt privat aktiebolag som ägs av Elisabeth Bergendahl-Mylonopoulos och hennes barn Sophia och  Carl-Mikael Bergendahl. I huvudsak bedriver Köparen parti- och detaljhandel genom hel- och delägda dotterbolag inom dagligvaror, stormarknad, heminredning och mode.

Bakgrunden till transaktionen

Som tidigare kommunicerats har Rizzo Group valt fokusera koncernens verksamhet på försäljning av väskor och accessoarer, vilket ger Bolaget möjlighet att vidareutveckla ett enda butikskoncept som fortsatt bär namnen Rizzo i Sverige och Morris i Norge. Rizzo Group har inte haft de finansiella förutsättningarna som krävs för att satsa på och vidareutveckla Varumärkena under de senaste två åren. Av det skälet är de ekonomiska och finansiella effekterna av avyttringen av mindre betydelse för Rizzo Group. Bolaget kommer alltjämt fokusera på väskor och accessoarer enligt vad som tidigare meddelats, men under andra varumärken än Varumärkena.

Transaktionen i korthet

• Rizzo Group och Köparen har idag enats om att sälja respektive förvärva Varumärkena.
  • Varumärkena överlåts per dagens datum, den 7 oktober 2022, mot en kontant köpeskilling om totalt 15 miljoner kronor ("Köpeskillingen").
  • Köpeskillingen för Varumärkena uppgår till Varumärkenas bedömda marknadsvärde.
  • Varumärkena är pantsatta av Bolaget till Nordea som säkerhet för den kredit om cirka 110 miljoner kronor som Bolaget har hos Nordea. För att godkänna överlåtelsen av Varumärkena och släppa panten i dessa har Nordea villkorat sitt godkännande av transaktionen med att 7,5 miljoner kronor av Bolagets kredit hos Nordea garanterats av Bolagets största aktieägare. Bolaget har med anledning därav erhållit en garanti från tre av dess största aktieägare avseende beloppet.
  • I och med transaktionen kommer Rizzo Group fortsatt fokusera verksamheten på försäljning av väskor och accessoarer under andra varumärken än Varumärkena. De ekonomiska och finansiella effekterna av avyttringen bedöms vara av mindre betydelse för Rizzo Group.

Som tidigare kommunicerats har Bolagets styrelse funnit skäl att anta att Bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Arbetet med att upprätta en kontrollbalansräkning är pågående och Bolaget kommer informera marknaden så snart ytterligare information finns.

Lars Fins, CEO, tel: +46 (0)8 508 99 200, email: lars.fins@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 7 oktober 2022 kl. 9:00 CEST.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 70 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se

Rizzo Group
info@rizzogroup.se