Rizzo International AB ansöker om förlängning av rekonstruktionsperioden hos Stockholms tingsrätt

STOCKHOLM (18 januari 2022) – Rizzo Group AB:s (publ) helägda dotterbolag Rizzo International AB ("Bolaget") har, som tidigare meddelats, ansökt om och av Stockholms tingsrätt beviljats företagsrekonstruktion. Det senaste beslutet från Stockholms tingsrätt innebär att rekonstruktionen får fortsätta till och med den 23 januari 2022, om det inte dessförinnan har begärts att tiden ska förlängas.

Bolaget har idag ansökt om förlängning av rekonstruktionsperioden i ytterligare tre månader från Stockholms tingsrätts beslut. Bolagets ansökan om förlängning av rekonstruktionsperioden biläggs detta pressmeddelande och återfinns på Rizzo Groups webbplats (www.rizzogroup.se).

Bolaget har under pågående tremånadsperiod intensivt arbetat med att ta fram ett slutligt ackordserbjudande, vilket erbjudande tillställdes samtliga borgenärer under vecka 49, 2021.

Som tidigare kommunicerats har Bolaget under perioden ansökt om och beviljats ackordsförhandling, varpå Stockholms tingsrätt har kallat till borgenärssammanträde, vilket kommer att äga rum den 24 januari 2022.

Försäljningsutvecklingen på NK-butikerna i Stockholm och Göteborg har varit positiv under hela hösten 2021 jämfört med året innan. Även Rizzobutiken på Nybrogatan i Stockholm har uppvisat en positiv trend. Hyreskontraktet för Rizzobutiken på Kungsgatan i Stockholm har överlåtits till en annan aktör med tillträde i mitten av januari 2022. Bolaget har under senaste perioden haft utförsäljning av skor i butiken på Kungsgatan, vilken utförsäljning kommer att pågå till dess att lokalen överlämnas.

Bolaget har erforderlig likviditet för kommande förlängningsperiod.

Lars Fins, VD och Koncernchef, tel: +46 (0)8 508 99 200, lars.fins@rizzogroup.se
Anders Arverud, CFO, tel: +46 (0)8 508 99 200, anders.arverud@rizzogroup.se

Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom vd Lars Fins försorg, för offentliggörande den 18 januari 2022 kl. 10.00 CET.

Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor, skor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 92 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Accent, Morris, Rizzo samt avdelningar på NK med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0000396822 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 257 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se.

Rizzo Group AB, Linnégatan 89 C, 104 50 Stockholm