Valberedningens förslag inför årsstämman den 28 februari 2023

STOCKHOLM (27 februari 2023) – Valberedningen i Rizzo Group AB (“Bolaget”) presenterar sina förslag inför årsstämman den 28 februari 2023.

Valberedningen har inför årsstämman 2023 bestått av Lars Thorén (representant för Varenne AB) och Bolagets styrelseordförande Tommy Jacobson. Ordförande i valberedningen har varit Lars Thorén. Valberedningens fullständiga förslag och motiverade yttrande hålls tillgängligt hos Bolaget samt på Bolagets webbplats, www.rizzogroup.se.

Valberedningens förslag innebär i huvudsak följande.

Punkt 2 – Val av ordförande vid bolagsstämman

Valberedningen föreslår advokat Anna Berntorp, DLA Piper, som ordförande vid bolagsstämman.

Punkt 11 – Fastställande av antalet styrelseledamöter och revisorer och revisorssuppleanter

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar att antalet bolagsstämmovalda styrelseledamöter ska vara fyra samt att ett registrerat revisionsbolag ska utses som Bolagets revisor.

Punkt 12 – Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar att till styrelsen ska utgå ett arvode om 150 000 kronor till envar av de bolagsstämmovalda ledamöterna.

Valberedningen föreslår vidare att årsstämman beslutar att inget styrelsearvode ska utgå till sådan styrelseledamot som direkt eller indirekt (via bolag) äger mer än 5 000 000 aktier i Bolaget vid tidpunkten för årsstämman. Detsamma föreslås gälla för sådan styrelseledamot som även är styrelseledamot eller verkställande direktör i bolag som äger mer än 5 000 000 aktier i Bolaget.

Vidare föreslår valberedningen att arvode till revisorn ska utgå enligt löpande och godkänd räkning.

Punkt 13 – Val av styrelseledamöter, revisorer och revisorssuppleanter

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Tommy Jacobson och Jarle Gundersen samt nyval av Jonas Blomqvist och Dennis Jansén. Valberedningen föreslår vidare att Tommy Jacobson omväljs till styrelsens ordförande och att Jonas Blomqvist väljs till styrelsens vice ordförande. En presentation av de föreslagna styrelseledamöterna, inklusive en bedömning av deras oberoende i förhållande till Bolaget, bolagsledningen och större aktieägare, finns på Bolagets webbplats, www.rizzogroup.se.

Håkan Lundstedt och Michael Grimborg har meddelat valberedningen att de inte står till förfogande för omval.

Vidare föreslår valberedningen omval av revisionsbyrån PricewaterhouseCoopers AB ("PwC") som Bolagets revisor. PwC har meddelat att om årsstämman beslutar enligt valberedningens förslag kommer auktoriserad revisor Victor Lindhall utses till huvudansvarig revisor i stället för Nicklas Kullberg. Förslaget till revisor överensstämmer med styrelsens förslag till revisor.

Samtliga val avser tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Punkt 15 – Beslut om valberedningen

Valberedningens förslag till de principer som ska gälla för valberedningens uppdrag och hur valberedningen utses motsvarar i huvudsak samma principer som antogs vid föregående årsstämma och framgår i sin helhet av valberedningens fullständiga förslag och motiverade yttrande.

Jonas Stille, VD, tel: +46 (0) 70 721 03 07, email: jonas.stille@rizzogroup.se

Denna information lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 27 februari 2023 kl.17:30 CET.

Rizzo Group AB är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt cirka 60 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se.

Rizzo Group
info@rizzogroup.se