VD-byte i Wedins – Susanne Börjesson tar över efter Per Thelin i februari

Wedins VD Per Thelin har beslutat sig för att avsluta sin anställning i koncernen och lämnar bolaget i februari nästa år. Till ny VD har styrelsen utsett Susanne Börjesson, idag bolagets inköps- och sortimentsdirektör. Samtidigt har Staffan Gustavsson, finansdirektör, utsetts till vice VD.

”Under mina år har vi förvärvat och avyttrat, slimmat och förstärkt. Koncernen har nu en plattform med tydliga affärsområden och erbjudanden, vilket krävs för att klara långsiktig och lönsam tillväxt,” säger Per Thelin.

Wedinskoncernen har de senaste åren genomfört ett stort förändringsarbete med målet att bli den ledande nischaktören inom accessoarer och skor i Norden. Nyligen togs ett avgörande steg i bolagets strategi då den olönsamma Wedinskedjan avyttrades. Idag driver koncernen kedjorna Accent, Morris och Rizzo.

”Per har varit en starkt drivande kraft bakom bolagets omfattande omstruktureringar. Han har med sin envishet och målmedvetenhet lotsat förändringarna i hamn. När han nu känner att det är dags att göra något nytt har vi full respekt för det. Samtidigt tycker vi att det är mycket bra att vi kan lösa ledarskiftet genom att tillsätta Susanne Börjesson som VD. Susanne har visat stort ansvar och klokt ledarskap i den omvandling Wedinskoncernen genomför för att bli en ledande modeaktör inom accessoarer och skor. Med Susanne som ledare får vi både kontinuitet och förnyelse tillsammans med erfarenhet och detaljhandelskunskap,” säger Mats Persson, styrelsens ordförande.

Susanne Börjesson är 43 år och är idag inköps- och sortimentsdirektör inom Wedins–koncernen. Susanne har en gedigen erfarenhet från ledande befattningar med inriktning på inköp och sortimentsutveckling på flera detaljhandelsföretag. Innan hon kom till Wedins arbetade hon som sortimentschef för accessoarer på Åhlèns och hade dessförinnan motsvarande befattningar på Scoop och Ur&Penn. Susanne börjar sin nya befattning den 1 februari 2009.

”Jag är stolt och smickrad över förtroendet att få överta ledarskapet i Wedins. Min bedömning är att vår nisch inom accessoarer har en klar utvecklingspotential, både mot bakgrund av vår starka position och med tanke på att det är ett segment som under en lång tid växt mer än beklädnadsmarknaden i stort”, säger Susanne Börjesson, tillträdande VD.

Wedinskoncernens finansdirektör Staffan Gustavsson har utsetts till vice VD.

Per Thelin kommer att stå till bolagets förfogande under våren. Han kommer att erhålla fast ersättning under sex månader, i enlighet med de villkor som framgår av bolagets årsredovisning.

Per Thelin, VD, telefon +46 8 508 99 200, +46 70-546 4165
Susanne Börjesson, inköps- och sortimentsdirektör och tillträdande VD,
telefon +46 8 508 99 200, +46 70 190 11 53
Mats Persson, styrelseordförande, telefon +46 70 511 46 36

Denna information är sådan som Wedins ska offentliggöra enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 december 2008 kl 14.45.