Venue Retail Group – tilläggsinformation inför extra bolagsstämma

Venue Retail Group har kallat till en extra bolagsstämma den 8 maj 2009 mot bakgrund av en föreslagen finansieringslösning. Nedan följer tilläggsinformation inför detta.

Höjd överbryggningskredit
Bolagets svenska huvudbank, Swedbank, har ingått avtal med Venue Retail Group om höjning av tidigare lämnad överbryggningskredit med 5 MSEK, vilket är i linje med vad som kommunicerades i pressmeddelande den 6 april 2009. Överbryggningskrediten uppgår därmed till sammanlagt 30 MSEK. Varenne AB och Purpose AB har i lika delar ställt borgen (såsom för egen skuld) för den del av överbryggningskrediten som uppgår till 25 MSEK[1]. Erik Penser Bankaktiebolag har ställt borgen (såsom för egen skuld) för den höjda överbryggningskrediten om 5 MSEK och därmed avseende det belopp som överstiger 25 MSEK[2]. Återbetalning av överbryggningskrediten kommer att ske så snart bolaget fått tillgång till emissionslikviden för tecknade konvertibler.

Ledande befattningshavare avstår från rätt till bonus i år
Vid årsstämman den 15 januari 2009 i Venue Retail Group beslutades om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, vari anges att verkställande direktören och övriga medlemmar av koncernledningen ska kunna erhålla årlig bonus. Verkställande direktören och övriga medlemmar av koncernledningen har i samförstånd med styrelsen nu beslutat att avstå från sin rätt till årlig bonus för innevarande räkenskapsår.

Emissionshandlingar
Styrelsens förslag till beslut om (A.) emission av konvertibler; dels genom företrädesemission, dels genom riktad kvittningsemission, (B.) ändring av bolagsordningen, (C.) minskning av aktiekapitalet för förlusttäckning, (D.) minskning av aktiekapitalet för avsättning till fond att användas enligt beslut av bolagsstämman, och (E.) ändring av bolagsordningen samt avskrift av bolagets årsredovisning för räkenskapsåret 2007/2008 och övriga handlingar enligt 15 kap 8, 9 och 10 §§ aktiebolagslagen hålls nu tillgängliga på Venue Retail Groups hemsida, www.venueretail.com, och kan även beställas från Venue Retail Group.

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande fredagen den 24 april 2009 kl 14.30.

Mats Persson, styrelseordförande Venue Retail Group, tfn: 070 - 511 46 36
Staffan Gustafsson, finansdirektör och vvd Venue Retail Group, tfn: 070 - 889 92 44

Venue Retail Group AB, Gustavslundsvägen 143, 167 51 Bromma
Telefon 08-508 992 00 | Organisationsnummer 556540-1493 | www.venueretail.com

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på Nasdaq OMX Nordic, Small Cap.

[1] Till Varenne AB och Purpose AB utgår en kontant ersättning om 10 procent på den borgen om sammanlagt 25 MSEK som ställts för bolagets förpliktelser.

[2] Till Erik Penser Bankaktiebolag utgår en kontant ersättning om 10 procent på den borgen om sammanlagt 5 MSEK som ställts för bolagets förpliktelser.