Venue Retail Group AB påkallar konvertering

Venue Retail Group AB har genomfört en emission av konvertibler medförande tvingande konvertering om nominellt cirka 88,4 MSEK. Konvertibeln medförande tvingande konvertering innebär att bolaget under nedan angivna förutsättningar varit skyldigt att påkalla konvertering, vilket i sin tur medför skyldighet för konvertibelinnehavarna att utbyta sina konvertibler mot nya aktier av serie B i bolaget. Bolaget skall enligt konvertibelvillkoren, under perioden 1 juni 2009 till och med den 22 juni 2015, så snart praktiskt möjligt efter det att lagakraftvunnet tillstånd att registrera respektive verkställa besluten om minskning av bolagets aktiekapital, begära konvertering av samtliga utestående konvertibler till nya aktier av serie B i bolaget. Tillstånd erhölls av Bolagsverket den 17 juli 2009 och bolaget har nu begärt konvertering per den 5 augusti 2009, varvid automatiskt utbyte av konvertibler mot aktier av serie B kommer att ske utan vidare åtgärd från konvertibelinnehavarna. Första dag för handel i de nyemitterade aktierna av serie B beräknas bli den 7 augusti 2009. Innehavare av konvertibler skall enligt konvertibelvillkoren underrättas om att konvertering kommer att verkställas på den dag som infaller tidigast tio (10) bankdagar och senast tjugo (20) bankdagar från dagen för underrättelsen om bolagets begäran om konvertering. Genom att konvertering verkställs tillkommer 631 400 709 aktier av serie B, varefter det totala antalet aktier i bolaget kommer att uppgå till 725 745 153, varav 30 000 aktier av serie A och 725 715 153 aktier av serie B, samt aktiekapitalet uppgå till 101 604 321 kronor. Denna underrättelse om begäran om konvertering sker, utöver genom detta pressmeddelande, i Euroclear Sweden ABs system för registrering av finansiella instrument (det tidigare benämnda VPC-systemet), samt genom annonsering i en rikstäckande dagstidning. För ytterligare information, vänligen kontakta: Mats Persson, styrelseordförande, mobil 070-511 46 36 Staffan Gustafsson, CFO och viceVD, tel 08-508 99244, mobil 0708-899 244, e-post: staffan.gustafsson@venueretail.com Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 juli 2009 kl 10:45.